Szwajcarski producent zebrał w 20 lat zamówienia na 2500 Flirtów


Elektryczny zespół trakcyjny Flirt znajduje się w ofercie od 20 lat firmy Stadler. Ostatnio producent zdobył zamówienie na 4 dodatkowe zespoły Flirt do włoskiego regionu Doliny Aosty. Flirt to skrót od słów Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug, które oznaczają „szybkie, lekkie, innowacyjne pociągi dalekobieżne i regionalne”. Model jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań dla kolei, kursuje już w 21 krajach. Na polskim rynku sprzedanych zostało 127 jednostek, które jeżdżą w barwach PKP Intercity, Kolei Mazowieckich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Kolei Śląskich. Pierwsze pociągi Flirt były czteroczonowymi pojazdami przegubowymi z wózkami napędowymi na obu końcach pociągu oraz z wózkami wspólnymi (Jacobsa) pomiędzy członami. Podobnie jak w przypadku poprzednika – innowacyjnego szynobusu przegubowego GTW – urządzenia napędowe pojazdów Flirt zabudowane zostały w maszynowniach. Dzięki temu zapewniono przestrzenne, niskopodłogowe wnętrze na całej długości pociągu i wyznaczono nowe standardy na rynku regionalnych zespołów trakcyjnych. To rozwiązanie zostało wykorzystane po raz pierwszy w modelu Flirt S-Bahn dla Szwajcarskich Kolei Federalnych SBB w roku 2002. Stadler wygrał przetarg i podpisał umowę na dostawę dwunastu pociągów Flirt dla Stadtbahn Zug i kolejnych trzydziestu dla Basel S-Bahn. Po około dwóch latach składy zostały oddane do użytku. Rynek norweski stał się jednym z najważniejszych dla tych pociągów. Norweskie koleje NSB zamówiły 150 pojazdów Flirt, które kursują na podmiejskich liniach wokół Oslo i na trasach dalekobieżnych. Na trasach obsługiwanych przez pociągi Flirt liczba pasażerów zwiększyła się nawet o 20 procent bez zmian w rozkładzie jazdy. W marcu tego roku państwowa spółka Norske tog podpisała z firmą Stadler kolejną umowę na dostawy nawet 100 pociągów Flirt. Największa poza Szwajcarią flota Flirt kursuje obecnie na niemieckich torach kolejowych – ponad 500 pojazdów obsługiwanych jest przez różnych przewoźników regionalnych i międzymiastowych. Oprócz modeli wyposażonych w napęd w pełni elektryczny, diesla lub mieszany, Stadler produkuje również pociągi Flirt z napędami alternatywnymi, np. zasilane akumulatorem lub wodorem. Producent dostarcza 55 zasilanych akumulatorowo pociągów Flirt Akku niemieckiej firmie Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH) i 58 niemieckiemu DB Regio. Na potrzeby amerykańskiego przewoźnika San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) skonstruowany został pierwszy FLIRT zasilany wodorem. Model Flirt Akku zasilany akumulatorowo pobił rekord w kategorii najdłuższej podróży pociągiem w trybie wyłącznie akumulatorowym. Źródło: rp.pl

Komentarze