Do 29 lipca trasą Chiny – Europa wysłanych zostało 10 000 pociągów


Do 29 lipca trasą Chiny – Europa wysłanych zostało 10 000 pociągów. W ten sposób osiągnięto ten kamień milowy 22 dni wcześniej niż w poprzednim roku. Pociągi te przewiozły łącznie ponad 1,08 mln TEU, co oznacza wzrost o 27 procent rdr. Takie dane opublikował anglojęzyczny, codzienny tabloid „Global Times”, działający pod auspicjami flagowej gazety Komunistycznej Partii Chin – „People’s Daily”.Tabloid powołuje się zarówno na dane Kolei Chińskich, jak i analityków. Ci ostatni wskazują, że wzrost przewozów „nadał impet rozwojowi gospodarczemu, jednocześnie przyczyniając się do rozwoju Inicjatywy Pasa i Szlaku (BRI)”. Natomiast „Koleje Chińskie właściwie zareagowały na ożywiony popyt na transport, wprowadzając nowe trasy, zapewniając dostosowane usługi do potrzeb i wzmacniając infrastrukturę portów lądowych. W rezultacie pociągi towarowe Chiny-Europa przemierzają obecnie prawie cały kontynent euroazjatycki”. Do końca czerwca pociągi towarowe docierały do 216 miast w 25 krajach europejskich, tabloid cytuje państwową agencję informacyjną Xinhua. Sieć BRI (lub Nowego Jedwabnego Szlaku) obejmuje 86 tras towarowych Chiny-Europa, na których pociągi mogą osiągać prędkość do 120 kilometrów na godzinę i poprawiając transite time. Np. czas podróży między Xi’an, położonym w prowincji Shaanxi w północno-zachodnich Chinach a Duisburgiem w Niemczech wynosi obecnie 12 dni. „Pociągi zaspokajają różnorodne potrzeby europejskich konsumentów, przewożąc różnorodne towary, począwszy od świeżych owoców i elektroniki, po produkty do pielęgnacji skóry”, donosi „Global Times”.Z wcześniejszych informacji portalu China Daily wynikało, że w I połowie br. z Chin do Europy wysłano 8641 pociągów towarowych, o 16 proc. więcej rdr, przewiozły one towary w 936 tys. TEU (o 30 proc. więcej rdr). Ustanowienie nowego rekord 29 lipca jest zatem uzasadnione. Problem w tym, że źródła chińskie nie podają, o ile wzrosły przewozy z Chin do Rosji, a o ile zmalały do krajów UE. Do jednego worka statystyk NJS wrzucono też przewozy „Nowym Zachodnim Korytarzem Lądowo-Morskim”, który łączy zachodnie i południowo-zachodnie Chiny z krajami ASEAN.Tymczasem np. Biuro Wuhan Chińskich Kolei potwierdziło rosyjskim mediom, że od 80 do 90 proc. pociągów Chiny – Europa przejeżdżających przez Wuhan znalazło swoje miejsca docelowe w Rosji. O obsłudze 80 proc. pociągów zmierzających do Rosji poinformował też zarząd Portu Wolnego Handlu w Xi’an. Inne anonimowe centrum konsolidacji podało, że ich zorientowane na Rosję pociągi stanowią 70 proc. wszystkich wysyłanych na zachód. Dodajmy, że podczas czerwcowego Kongresu Intermodal in Poland 2023 w Janowie Podlaskim wielu rozmówców, w tym przedstawiciele Cargotoru podkreślali, że m.in. z powodu wojny w Ukrainie i jej skutków pośrednich spowodowały spadek przewozów o ok. 40 proc.Według statystyk sojuszu narodowych kolei Kazachstanu, Rosji i Białorusi – UTLC ERA, w I połowie br. pięcioma głównymi trasami Chiny – Europa (do Niemiec, Polski, Belgii, Węgier i Holandii) oraz trzema Europa – Chiny (z Niemiec, Polski i Holandii) przewieziono 114 048 TEU, o 48,5 proc. mniej rdr. Największy spadek przewozów z Chin odnotowano w kierunku do Niemiec – 7 060 TEU (-82,5 proc.) i Holandii – 1 076 (-79,7 proc.), w mniejszym stopniu m.in. do Polski – 60 554 TEU (-27,4 proc.). Pogłębiła się asymetria przewozów. Z Polski do Chin wysłano w I połowie br. towarów w 2183 TEU, tj. o 83,5 proc. mniej rdr. Z kolei z Niemiec do Chin wysłano 36 798 TEU, „tylko” o 34,8 proc. mniej rdr. Minimalnie zmieniają się stawki frachtu na NJS. ERAI Eurasian Rail Alliance Index 14 lipca (najnowsze wskazanie) miał wartość 2 944 USD/FEU i wzrósł w ciągu miesiąca o 0,1 proc. (Intermodal News)

Komentarze