Kolej dużych prędkości w Poznaniu wymaga rozbudowy torowiska


Wprowadzenie linii kolei dużych prędkości (KDP) do Poznania wygeneruje dodatkowe potoki pasażerskie, które mogą mieć wpływ na efektywność układu torowego - podkreślił rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk. Według mediów nowe tory miałyby powstać w miejscu nieczynnego budynku dworca Poznań Główny. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami PKP nieczynny od dekady budynek dworca miał być przebudowany i ponownie obsługiwać pasażerów. Informację o planach rozbiórki nieczynnego budynku dworca podała w tym tygodniu poznańska telewizja WTK. Pytany o te doniesienia rzecznik PKP S.A. Michał Stilger poinformował, że spółka jest "na wstępnym etapie rozpatrywania wniosku PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w sprawie aportu nieruchomości kolejowych (działek) pod kątem przyszłej przebudowy układu torowego stacji Poznań Główny".Według ustaleń telewizji WTK stary dworzec w Poznaniu miałby zostać wyburzony, a w jego miejscu powstaną nowe tory m.in. dla kolei dużych prędkości w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk przekazał, że w maju spółka przedstawiła wariant inwestorski dla 155-kilometrowego odcinka KDP między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem - Wprowadzenie linii KDP do Poznańskiego Węzła Kolejowego w oczywisty sposób wygeneruje dodatkowe potoki pasażerskie, które mogą mieć wpływ na efektywność układu torowego w jego obrębie - podkreślił.Przedstawiciel CPK zastrzegł przy tym, że realizowane przez spółkę zadania nie obejmują swoim zakresem modernizacji ani przebudowy dworca Poznań Główny. CPK nie ma wpływu na decyzje ws. obiektów dworcowych w Poznaniu - zaznaczył. - Obecnie dla linii Sieradz - Poznań wybieramy projektanta, który opracuje m.in. koncepcję programowo-przestrzenną, raport oddziaływania na środowisko do złożenia wniosku o decyzję środowiskową i projekt budowlany. Jak wynika z harmonogramu, uruchomienie odcinka Sieradz - Poznań nastąpi już po otwarciu pierwszego etapu lotniska CPK i po uruchomieniu linii KDP Warszawa - Łódź - poinformował Majszyk.Dzięki inwestycji przejazd pociągiem między Warszawą a Poznaniem ma potrwać ok. 2 godz. Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania do Kalisza (do ok. 35 min) i do Łodzi (do ok. 1 godz. 10 min.). Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w ok. 1 godz. i 40 min.Stary budynek dworca kolejowego Poznań Główny zamknięto w 2013 roku. Jego funkcję przejął otwarty rok wcześniej obiekt, w którym mieści się m.in. galeria handlowa. Nowy dworzec od początku był krytykowany przez pasażerów, mieszkańców i społeczników m.in. za brak funkcjonalności. W lutym 2020 r. władze Poznania i zarząd PKP podpisały list intencyjny ws. przebudowy starego budynku dworca i przywrócenia mu funkcji obsługi pasażerów. Według ówczesnych zapowiedzi, tego samego roku miała zostać wybrana pracownia odpowiedzialna za projekt inwestycji. Przebudowa miała zostać zrealizowana do końca 2023 r. (Polskie Radio.pl)

Komentarze