Koleje Ukraińskie i PKP SA podpisały nowe porozumienia


Jak poinformowały Koleje Ukraińskie i PKP SA, w Polsce doszło do podpisania nowego porozumienia, które ustala strategię dla rozwoju połączeń pasażerskich i towarowych między krajami. Ostatni raz oba państwa regulowały zasady współpracy aż w 1994 roku, krótko po uzyskaniu przez Ukrainę niepodległości. Jak podaje Ukrzaliznycia, obecnie „Koleje polskie i ukraińskie porozumiały się w sprawie wspólnych prac nad rozwojem kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego pomiędzy krajami w celu zwiększenia potencjału eksportowo-importowego”. W Polsce na podpisaniu porozumienia obecny był prezes Kolei Ukraińskich Jewhen Laszczenko, a PKP SA reprezentował prezes tej spółki – Krzysztof Mamiński. – Robimy kolejny ważny krok w kierunku wzmocnienia partnerstwa i rozwoju transportu kolejowego pomiędzy Ukrainą a Polską. Wspólnie będziemy nadal rozwijać infrastrukturę graniczną oraz zwiększać ruch pasażerski i towarowy pomiędzy naszymi krajami, co ostatecznie będzie miało pozytywny wpływ na naszą kolej oraz gospodarki narodowe Ukrainy i Polski – podkreślił szef Ukrzaliznyci. Porozumienie kładzie podstawy pod stworzenie wspólnych grup roboczych, które zajmą się opracowaniem zasad zarządzania granicznej infrastruktury kolejowej i zasadami prowadzenia pociągów towarowych i pasażerskich. To również wkrótce ma zostać na nowo sformalizowane. – Jednym z założeń umowy jest zapewnienie przez strony bezpiecznego i niezakłóconego przewozu pasażerów i ładunku – podkreślają Koleje Ukraińskie. Ważną zasadą nowej umowy ma być to, że przeładunek towaru na wagony o innym rozstawie kół lub przeładunek wagonów na wózki o innym rozstawie kół dokonywany może być nie tylko przez przewoźnika odbierającego na stacji granicznej znajdującej się na terytorium jego państwa, ale także, po uzgodnieniu, może to wykonać także przewoźnik przekazujący ładunek na stacji granicznej znajdującej się na jego terytorium. Inna zasada? „Obsługa pociągu lokomotywowego pomiędzy stacjami granicznymi dla ruchu towarowego w obu kierunkach będzie realizowana przez lokomotywy i załogi lokomotyw Ukrzaliznytsia SA i PKP S.A. z parytetem 50/50”. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze