Pierwszy FLIRT drugiej serii dla przewoźnika Srbija Voz


W 2019 r. ogłoszono, że Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz serbski narodowy przewoźnik Srbija Voz zawarły umowę na sfinansowanie nowej floty jednostek elektrycznych dla transportu regionalnego w całej Serbii. W 2022 r., po trwającym ponad rok procesie przetargowym, ogłoszono, że jednostki zostaną dostarczone do Belgradu przez Stadler Polska. Przedmiotem umowy o wartości ponad 113 mln euro jest dostawa 18 sztuk czteroczłonowych elektrycznych jednostek FLIRT. Równe 100 mln euro pochodzi z kredytu udzielonego przez wspomniany bank, resztę przewoźnik sfinansuje ze środków własnych. Jednostki FLIRT są dobrze znane w Serbii, a od 2015 r. działa tam łącznie 21 jednostek, które zostały sfinansowane w ten sam sposób. Ponadto przewoźnik zamówił również 4 piętrowe jednostki KISS, które od 2021 r. będą kursować pod nazwą handlową SOKO (Sokol) na nowej linii dużych prędkości z Belgradu do Nowego Sadu. Jednostki FLIRT z drugiego kontraktu będą oznaczone marką z serii 413.1, przy czym każda głowica będzie miała swój własny system numeracji 101+102, 103+104 itd. Przewoźnik EP Cargo przetransportował pierwszą jednostkę 413.101/102 do Serbii we wtorek 15.08.2023 r. z polskiej fabryki w Siedlcach, gdzie produkowane są FLIRTY. Trasa pociągu przebiegała przez Chałupki i Brzecław na Słowację do Kut, pociąg wysiadł w Štúrovo. Do Serbii został skierowany przez węgierski odcinek Szob - Gyékéynes do Chorwacji, skąd będzie kontynuował przez przejście Tovarnik (HR) - Šid (SRB) do miejsca docelowego w Belgradzie w Serbii. Źródło: www.railpage.ne, Kurier Kolejowy

Komentarze