PKP S.A. przejęły zabytkowe dworce w Grajewie i Augustowie

 Dworzec w Grajewie

Polskie Koleje Państwowe przejęły dwa zabytkowe dworce kolejowe w województwie podlaskim – w Grajewie i Augustowie. Oba dworce przejdą kompleksową przebudowę z poszanowaniem ich wartości zabytkowej w ramach kolejnej edycji autorskiego projektu PKP S.A. – Programu Inwestycji Dworcowych. Będzie on realizowany w latach 2024-2030.PKP S.A. podpisały z reprezentującym Skarb Państwa Starostwem Powiatowym w Grajewie umowę nabycia nieruchomości, na której znajduje się dworzec kolejowy w Grajewie. Dzięki temu pochodzący z 1873 roku budynek dworca przejdzie kompleksową przebudowę. Powstanie obiekt spełniający współczesne standardy, nowoczesny i bezpieczny, służący wszystkim podróżnym, w tym osobom z ograniczoną możliwością poruszania się. Oprócz dworca w Grajewie, Polskie Koleje Państwowe S.A. przejęły także od samorządu terytorialnego dworzec kolejowy w Augustowie. Dzięki temu obiekt, po przeprowadzeniu gruntownej modernizacji, znów będzie służył pasażerom i lokalnej społeczności, a dodatkowo część jego powierzchni zostanie przeznaczona na potrzeby Miasta. Oba dworce przejdą kompleksową przebudowę w ramach kontynuacji Programu Inwestycji Dworcowych PKP S.A., realizowanej w latach 2024-2030.Program Inwestycji Dworcowych stanowi największy w historii Polski program przebudowy dworców kolejowych. W ramach pierwszej edycji programu (2016-2023) zmodernizowanych oraz wybudowanych od nowa zostanie prawie 200 obiektów dworcowych w całym kraju. Wartość nakładów inwestycyjnych to ponad 3,1 mld zł brutto. Dzięki realizowanemu od 2016 roku programowi już 82 lokalizacji w całej Polsce otrzymały zupełnie nowe lub zmodernizowane dworce kolejowe. Kolejne inwestycje są na etapie prac budowlanych, zaś 42 na etapie projektowania i przygotowania.Plany PKP S.A. na kolejne lata są również bardzo ambitne. W ramach kontynuacji programu w perspektywie do 2030 roku zakłada realizację 150 projektów inwestycyjnych w całej Polsce. Analizami objęto ponad 300 lokalizacji, dla których łączna szacowana wartość nakładów inwestycyjnych to ok. 4,4 mld zł brutto. Kryteria, jakie były brane pod uwagę przy wyborze konkretnych obiektów ujętych w nowej edycji programu, to między innymi wymiana pasażerska, stan techniczny obiektu i komplementarność z inwestycjami infrastrukturalnymi. Wśród obiektów poddanych analizie, w ramach przygotowania kolejnej edycji programu, ponad 130 stanowią obiekty zabytkowe. Źródło:Raport Kolejowy

Komentarze