Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy 2030


Przyjęcie przez rząd Krajowego Programu Kolejowego 2030 to dobra wiadomość dla podróżnych, kolei i branży budownictwa kolejowego. Pieniędzy na inwestycje będzie jednak mniej niż potrzeba, dlatego trzeba wydawać je z głową. Na razie zresztą ich nie ma, a na rynku panuje zastój.
  • Krajowy Program Kolejowy to najważniejszy plan, według którego od 2015 roku realizuje się inwestycje kolejowe w Polsce. Teraz wydłużono go do roku 2030, przewidując nowe nakłady w kwocie 91 mld zł.
  • - Przyjęcie KPK to ważna dla rynku informacja. Miejmy nadzieję, że niezwłocznie odblokuje to możliwość podpisywania nowych kontraktów - stwierdziła Marita Szustak, prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, reprezentującej branżę budownictwa kolejowego i przewoźników, dodając jednak, że niemal dwa lata nowej perspektywy finansowej zostały bezpowrotnie stracone. 
  • - KPK 2030 ma charakter kontynuacyjny - i to minimalistycznie kontynuacyjny. Z jednej strony szkoda, bo - moim zdaniem - brakuje w nim wielu ważnych elementów. Z drugiej: być może dlatego będzie realistyczny - ocenił Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.
W ubiegłym tygodniu Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło: jest nowy Krajowy Program Kolejowy - po tym jak Rada Ministrów przyjęła stosowną uchwałę.
Formalnie ten dokument to aktualizacja dotychczasowego KPK, który obowiązuje do 2023 r. Wcześniej posługiwano się zresztą określeniem aktualizacja; pojawiało się także, m.in. w publicystyce WNP.PL, określenie "nowy", bo o ile koncepcyjnie to kontynuacja KPK do 2023, o tyle w praktyce to nowy zestaw inwestycji i przede wszystkim środków. Teraz ministerstwo sprawę postawiło jasno:  KPK do 2030 (z perspektywą do 2032) to nowy KPK.
  Przyjęcie przez rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego oznacza nowe otwarcie dla inwestycji kolejowych w Polsce. Jestem pewien, że dzięki temu transport kolejowy będzie się w Polsce nadal dynamicznie rozwijał - tak, jak to się dzieje od 2015 roku - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Program wieloletni, jakim jest KPK, zabezpiecza finansowanie dla ważnych, strategicznych projektów kolejowych. Decyzja rządu oznacza, że polskie szlaki kolejowe staną się jeszcze bardziej nowoczesne, a pasażerowie otrzymają jeszcze ciekawszą i bardziej konkurencyjną ofertę przewozową - dodał wiceminister Bittel.

Jak poinformował resort, w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku planuje się utrzymanie wysokich i stabilnych nakładów na inwestycje kolejowe.

Najwyższy priorytet dostawały kontynuacje zadań rozpoczętych w perspektywie 2014-2020 (tzw. projekty etapowane i fazowane) oraz pozostałe projekty na liniach kolejowych wchodzących w skład europejskiej sieci bazowej TEN-T (dla których istnieje obowiązek dostosowania do wymogów rozporządzenia w sprawie sieci TEN-T w terminie do 2030 roku).

W dokumencie zaznaczono, że projekty ujęte na listach rezerwowych KPK 2030 mają szansę na realizację w perspektywie 2021-2027 w przypadku pojawienia się dodatkowych środków finansowych. (wnp.pl)

Komentarze