Škoda dostarczy pociągi metra do Sofii


Metro w Sofii podpisało umowę ze Skodą na dostawy ośmiu pociągów. Ich konstrukcja będzi bazować na rozwiązaniach dla Warszawy, ale w przeciwieństwie do Varsovii pociągi dla Sofii będą klimatyzowane. Umowa na dostawy ośmiu składów została podpisana 13 lipca. Wartość zakupu, współfinansowanego ze środków unijnych, to 68,5 mln euro. 80-metrowe pociągi będą przeznaczone do obsługi linii 1, 2 i 4. Ich dostawy mają zbiec się z odbiorami nowej stacji na odcinku Obelja – Sliwnica. Jej budowa ruszy w sierpniu 2023 r. i potrwa trzy lata. Składy pozwolą na konieczne zwiększenie częstotliwości. – Dla mnie, jako burmistrza, metro zawsze było strategicznym projektem, najlepszym środkiem transportu i najbardziej ekologicznym. Robimy wszystko, by kontynuować jego rozwój – mówi Jordanka Fandykowa, burmistrz Sofii. Jak zauważa, 80% sieci wybudowano w ciągu ostatnich 15 lat. W tym roku ruszy budowa 6-kilometrowego odcinka przez dzielnicę Słatina, a w przygotowaniu są trzy inne odcinki (w dzielnicy Ljulin do obwodnicy, w dzielnicy Witosza do miasteczka studenckiego oraz w dzielnicy biznesowej do obwodnicy). Pociągi mają być klimatyzowane, będą wyposażone w monitoring. Zaplanowano dwie przestrzenie do przewozu wózków. Przewidziano trójfazowe silniki asynchroniczne, rekuperację z odzyskiem energii podczas hamowania. Oczywiście składy będą posiadać system automatycznego ograniczania prędkości. Wymagane jest zasilanie z trzeciej szyny 750V (+/-250V), a prędkość projektowa wyniesie 90 km/h. – Po Warszawie naszym kolejnym krokiem jest stolica Bułgarii. Mamy duże doświadczenie z metrem – modernizowaliśmy pociągi w Pradze, dostarczaliśmy też kompletne wyposażenie trakcyjne dla metra w Kijowie, Budapeszcie, a także w Korei Południowej – mówi Zdeněk Svata, szef regionu centralno-wschodniego w grupie Škoda.
Źródło: Transport-publiczny.pl

Komentarze