Hiszpańskie ministerstwo transportu przyznało zachęty ekologiczne ośmiu przewoźnikom towarowym


Dotacje mają na celu przyczynienie się do obniżenia emisyjności transportu towarowego i zrównoważenia rozkładu modalnego w celu zwiększenia masy pociągów. Ministerstwo Transportu, Mobilności i Agendy Miejskiej w Hiszpanii (Mitma) ogłosiło wyniki pierwszego zaproszenia do składania wniosków o pomoc z programu zachęt ekologicznych dla kolei w ramach Planu Odbudowy, Transformacji i Odporności (PRTR). Inicjatywa ta ma na celu zachęcenie operatorów kolejowych do uatrakcyjnienia swojej oferty dla klientów i poprawy efektywności środowiskowej, zachęcając do priorytetowego traktowania elektrycznych systemów trakcyjnych i poprawy wydajności. Było to już drugie zaproszenie do ubiegania się o taką pomoc, po pierwszej rundzie w 2022 roku. Swoje oferty złożyło dziewięć firm, a ostateczna kwota 26,1 mln euro przekracza przyznany budżet w wysokości 25 mln euro. Zostanie on dodatkowo pokryty z funduszy europejskich NextGenerationEU. Dotacja, którą operatorzy otrzymają w ramach tego zaproszenia, wynosi od 275 000 do 13 700 000 euro, w zależności od ich ruchu. Spośród dziewięciu firm, które złożyły wnioski, Continental Rail została wyeliminowana, ponieważ nie kwalifikowała się do otrzymania dotacji. Pozostałe firmy, które otrzymają dotacje to Renfe Mercancías (52,4% ogólnej kwoty), Captrain España(28,4%), Medway (5,5%), Transfesa Logistics (5%), Low Cost Rail (3,4%), CSP Logitren (2,9%), Go Transport (1,3%), Cefsa (1,1%). 

Kolejowy program zachęt ekologicznych ma potrójny cel:

  • konsolidacja i zwiększenie udziału kolei w łańcuchach multimodalnych jako alternatywy w transporcie towarów
  • pomoc operatorom kolejowym w zwiększeniu ruchu poprzez uatrakcyjnienie oferty kolejowej i poprawę jej efektywności środowiskowej
  • zachęcanie do priorytetowego traktowania lokomotyw elektrycznych
 

Komentarze