Koleje Ukraińskie chcą rozwijać połączenia do portów bałtyckich


Koleje Ukraińskie (UZ) chcą rozwijać przewozy towarowe między Ukrainą a portami w krajach bałtyckich. Problemem są jednak wysokie koszty takich usług, które są wyższe niż transport przez polskie porty na Bałtyku — powiedział Jewhen Laszczenko, prezes UZ podczas spotkania z przedstawicielami Kolei Litewskich. Koleje Ukraińskie pracują nad uruchomieniem nowych korytarzy transportowych dla zapewnienia ciągłości łańcuchów dostaw dla Ukrainy. Po zablokowaniu przez rosyjską agresję portów nad Morzem Czarnym, część eksportu i importu Ukrainy przeniesiona została na lądowe trasy w kierunku Mołdawii, Rumunii i Polski. Niedawno nowo powołana spółka UZ Ukrainian Railways Cargo Poland we współpracy z PKP Cargo Connect i Laude uruchomiły połączenie intermodalne między Portem Gdańsk a Ukrainą.Ukraińcy są zainteresowani także uruchomieniem połączeń intermodalnych do Portu Kłajpeda, który po wprowadzeniu przez UE sankcji na Rosję i Białoruś i utracie tych rynków ma duży niewykorzystywany potencjał przeładunkowych. Jednakże przeszkodami dla uruchomienia połączeń między Ukrainą a litewskim portem przez Polskę są wysokie koszty (wynikające m.in. z konieczności dwukrotnej zmiany rozstawu szyn) i niedostateczna przepustowość szlaków kolejowych łączących Litwę i Polskę. Z tego powodu UZ traktują połączenia kolejowe do Kłajpedy jako plan długoterminowy. — To projekt dość złożony i długoterminowy, gdyż konieczne jest ustalenie elementów taryfowych i infrastrukturalnych tego kierunku. Kosztowo powinien stać się konkurencyjny w stosunku do kierunku do portów Polski. W pierwszym etapie konieczne jest uzyskanie z UE dotacji na różnicę w taryfie oraz wdrożenie szeregu usprawnień infrastruktury w celu zwiększenia jej przepustowości, przede wszystkim jest to budowa punktów przestawiania wózków, gdyż na trasie zmuszeni jesteśmy dwukrotnie zmieniać pary kół w zależności od szerokości torów. Na Ukrainie i Litwie jest to 1520, a w Polsce 1435 – powiedział Jewhen Laszczenko. UZ liczą na to, że połączenie Kłajpeda Ukraina zostanie włączone do inicjatywy „Korytarze Solidaności” zainaugurowanej przez Komisję Europejską, dzięki czemu znajdzie się finansowanie dla zielonego korytarza transportowego, który będzie w szczególności wykorzystywany do eksportu ukraińskich zbóż. Obecnie Koleje Ukraińskie pracują nad udrożnieniem szlaków kolejowych i infrastruktury stacji przy granicy z Polską i innymi krajami UE. Ukraińcy otrzymali na ten cel wsparcie finansowe z UE. Współpraca Polski i Ukrainy na rzecz poprawy płynności wymiany handlowej, wyzwania infrastrukturalne i adminitracyjne oraz perspektywy rozwoju przewozów towarowych między tymi krajami będą tematami debat drugiej edycji Spotkania Biznesowego Polska – Ukraina, które odbędzie się w terminie 19-20 października 2023r. w Sopocie. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/

Komentarze