MSC chce przejąć państwowego hiszpańskiego przewoźnika Renfe Mercancías


Portugalska spółka Medlog należąca do włosko-szwajcarskiej grupy MSC, największego armatora żeglugi kontenerowej na świecie, została wytypowana przez radę dyrektorów hiszpańskich kolei państwowych Renfe jako inwestor, który wykupi kontrolny pakiet akcji przewoźnika towarowego Renfe Mercancías. To kolejna duża inwestycja armatorów oceanicznych w spółki zajmujące się transportem lądowym.Jak informują hiszpańskie media, w procesie prywatyzacji Renfe Mercancías MSC rywalizował ze swoimi konkurentami branżowymi: duńskim Maerskiem i francuską grupą CMA CGM. Obecnie to MSC jest najbliżej przejęcia towarowego przewoźnika z Hiszpanii. Umowę z Szwajcarami musi jeszcze zatwierdzić hiszpański rząd oraz organy regulacji rynku. O wyborze MSC zadecydował fakt, że do grupy tej należy portugalski Medlog, a z połączenia tej spółki z Renfe Mercancías powstałby silny przewoźnik o mocnej pozycji na Półwyspie Iberyjskim. MSC chce przekształcić Renfe Mercancías w kompleksowego operatora logistycznego. Umowa prywatyzacyjna zakłada zachowanie 100% zatrudnienia w przejmowanej spółce. Przejęcie Renfe Mercancías przez MSC włączy tego przewoźnika w globalną sieć logistyczną armatora. — Włączenie Medlog i wyznaczone cele pozwolą firmie Renfe Mercancías poprawić wyniki, a tym samym zwiększyć jej działalność zarówno w Hiszpanii, jak i na arenie międzynarodowej — napisano w komunikacie Renfe. Renfe Mercancías jest jednym z przykładów dużych państwowych spółek kolejowych, które przynoszą straty. Prywatyzacja jest szansą na restrukturyzację tej spółki. Jednakże strategia konsolidacji pionowej realizowana przez gigantów żeglugi kontenerowej budzi obawy branży logistycznej, gdyż armatorzy mogą wykorzystywać swoją dominującą pozycję na rynku i są wyłączeni z antytrustowych regulacji UE. Źródło: Intermodal News

Komentarze