SBB wzmacnia swoje zaangażowanie w transport towarowy


SBB rozwija koncepcję "Suisse Cargo Logistics" i wzmacnia swoje zaangażowanie w transport towarowy. SBB Cargo AG ponownie staje się spółką zależną SBB. Mniejszościowy udziałowiec Swiss Combi sprzedaje swoje 35% udziałów SBB i staje się partnerem strategicznym. Alexander Muhm, obecny szef SBB Real Estate, został mianowany nowym członkiem zarządu odpowiedzialnym za ruch towarowy.zwajcarskie Koleje Federalne (SBB) odkupiły 35% udziałów w operatorze przewozów towarowych SBB Cargo, które wiosną 2020 r. zostały sprzedane Swiss Combi, spółce joint venture czterech szwajcarskich firm logistycznych. Swiss Combi pozostanie strategicznym partnerem SBB Cargo. Udział Swiss Combi w SBB Cargo miał wzmocnić pozycję operatora w transporcie multimodalnym i całowagonowym. Przez lata udziałowcy mniejszościowi udzielali SBB Cargo znacznej pomocy w rozwijaniu usług transportowych i logistycznych. Partnerzy musieli jednak przyznać, że obecnie nie jest możliwe zapewnienie rentowności transportu ładunków, który odgrywa ważną rolę w gospodarce kraju i w realizacji rządowych celów środowiskowych. Rząd federalny zaproponował środki mające na celu wzmocnienie wsparcia dla transportu całowagonowego pod warunkiem, że komercyjna spółka joint venture wycofa się z kapitału krajowego przewoźnika towarowego. W połowie sierpnia 2023 r. szwajcarska komisja ds. konkurencji zatwierdziła zmiany w strukturze akcjonariatu SBB Cargo Dzięki odkupieniu akcji i powołaniu nowego dyrektora ds. przewozów towarowych, SBB zamierza wzmocnić ruch towarowy i zarządzać nim z jednego źródła. Poprzedni szef segmentu przewozów towarowych pełnił rolę koordynatora na podstawie mandatu i nie był członkiem zarządu. Ruch towarowy będzie teraz ponownie zarządzany na poziomie Grupy SBB. W ten sposób SBB upraszcza swoją strukturę zarządzania i przygotowuje się do ewentualnej dotacji rządowej dla ruchu całowagonowego. SBB Cargo International - lider rynku na osi północ-południe przez Alpy Szwajcarskie, łączy porty Morza Północnego z najważniejszymi węzłami gospodarczymi we Włoszech w sposób ciągły od punktu załadunku do punktu rozładunku lub od terminalu do terminalu za pomocą pociągów blokowych. Udziałowcami są SBB Ltd z 75% i Hupac Ltd z 25%. SBB Intermodal AG - nowo założona spółka Intermodal AG będzie napędzać rozbudowę infrastruktury terminali w Szwajcarii jako deweloper, zgodnie z koncepcją "Suisse Cargo Logistics". W ten sposób SBB konkretyzuje koncepcję "Suisse Cargo Logistics", którą zaprezentowało jesienią 2022 roku. Pod hasłem "Więcej kolei dla większej ilości towarów" SBB chce do 2050 r. przewieźć o 60 procent więcej towarów w swojej podstawowej działalności przewozowej w Szwajcarii. "Suisse Cargo Logistics" przewiduje dodanie do sieci przeładunkowej pięciu terminali do transportu kombinowanego między Genewą a St. Gallen. Źródło: Kurier Kolejowy

Komentarze