Stadler zaprezentował na TRAKO 2023 najnowsze pojazdy z siedleckiej fabryki

FLIRT wyprodukowany dla Kolei Serbskich, Foto: Stadler

Stadler zaprezentował na TRAKO 2023 najnowsze, innowacyjne pojazdy z siedleckiej fabryki. To dwa różne typy pojazdów, które znacząco przyczynią się do usprawnienia transportu publicznego w regionie. Pierwszy z nich to regionalny elektryczny zespół trakcyjny FLIRT wyprodukowany dla Kolei Serbskich. Drugi to tramwaj TANGO NF3 zbudowany dla Sarajewa w Bośni i Hercegowinie.Pod koniec 2021 roku Srbija Voz i Stadler podpisały umowę na dostawę 18 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT do eksploatacji na trasach regionalnych na terenie całej Serbii. To już trzeci kontrakt zawarty pomiędzy Stadlerem a serbskim przewoźnikiem kolejowym. Współpraca została zapoczątkowana otrzymaniem w 2014 roku zamówienia na 21 pojazdów FLIRT. W 2021 roku zawarta została umowa na dostawy 3 pojazdów typu KISS 200, a pierwszy pojazd został dostarczony w rekordowo krótkim czasie, wynoszącym zaledwie 7 miesięcy od podpisania kontraktu. Pojazdy odniosły sukces komercyjny i zyskały dużą popularność i sympatię pasażerów. Składy dostarczane w ramach bieżącego zamówienia uzupełnią obecną flotę pociągów Stadlera eksploatowaną przez Koleje Serbskie i stanowią istotny wkład w poprawę komfortu podróżowania koleją w Serbii.Elektryczny zespół trakcyjny typu FLIRT dla Serbii to pojazd o lekkiej, aluminiowej konstrukcji. Sełnia wymagania najnowszych standardów TSI oraz aktualnych norm bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227). Podczas projektowania pojazdu inżynierowie Stadlera położyli szczególny nacisk na niskie zużycie energii oraz możliwie łatwą obsługę pojazdu. Do budowy składu użyto materiałów przyjaznych dla środowiska, między innymi farb na bazie wody oraz czynnika chłodzącego HVAC. Jednoprzestrzenny skład posiada przestronne strefy wejścia umożliwiające szybką wymianę pasażerów. Dzięki temu jest łatwo dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, z rowerami czy wózkami dziecięcymi. Jest wyposażony w klimatyzację, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny oraz system informacji wizualno-dźwiękowej. Posiada platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom niepełnosprawnym, a także nowoczesne toalety. Bezpieczeństwo na pokładzie zapewnia podróżnym interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. Czteroczłonowy pojazd o długości całkowitej 80,7 m pomieści 473 pasażerów, w tym 244 osoby na miejscach siedzących. W składzie znajdzie się strefa dla pasażerów 1. klasy z komfortowymi siedzeniami oraz strefy dla pasażerów z ograniczoną mobilnością. Pociąg jest wyposażony w duże półki na bagaż oraz automat z napojami i przekąskami. Porusza się z prędkością maksymalną 160 km/h.
 
Tramwaj TANGO NF3 dla Sarajewa, Foto: Stadler

Od roku 1885, kiedy w Sarajewie pojawił się pierwszy tramwaj, nie uruchomiono żadnych nowych pojazdów. 136 lat później, we wrześniu 2021 r., Ministerstwo Transportu Kantonu Sarajewo i firma Stadler podpisały umowę na dostawę taboru najnowocześniejszych tramwajów typu TANGO. To pierwszy kontrakt Stadlera w Bośni i Hercegowinie i duży sukces sprzedażowy w obszarze projektów tramwajowych w regionie Bałkanów. Stadler wpisuje się zatem w historyczny rozwój sieci tramwajowej. Dostarczając tramwaje nowej generacji, Stadler wnosi swój wkład w stworzenie dostępnego i nowoczesnego transportu publicznego w Sarajewie, opartego na zasadach zrównoważonego rozwoju. Dla pasażerów nowe tramwaje stanowią pokoleniowy kamień milowy w kwestii komfortu podróży, ułatwiając poruszanie się po mieście także osobom o ograniczonej mobilności. Projekt jest finansowany przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz Europejski Bank Inwestycyjny (EBI). Projektując tramwaj TANGO NF3 dla Sarajewa inżynierowie Stadlera położyli nacisk na funkcjonalne i nowoczesne rozplanowanie przestrzeni pojazdu. W rezultacie powstał tramwaj oferujący pasażerom i personelowi obsługi wysoki komfort jazdy przy niskich kosztach eksploatacji. TANGO NF3 posiada modułową budowę, ergonomiczną kabinę motorniczego i jest w pełni klimatyzowany. Obrotowe wózki jezdne z elastyczną ramą zapewniają spokojny bieg pojazdu. Optymalne rozmieszczenie drzwi umożliwia szybką wymianę pasażerów. Konfiguracja siedzeń zapewnia odpowiedni komfort nawet na dłuższych, typowych dla Sarajewa trasach. Pojazd mieści 180 pasażerów, w tym 79 osób na miejscach siedzących. Jednokierunkowy, trójczłonowy tramwaj ma długość 31,1m, szerokość 2,4 m i wysokość 3,6 m. Jest w pełni niskopodłogowy i dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Rozwija maksymalną prędkość 70 km/h i charakteryzuje się niskim poziomem hałasu. Spełnia wszystkie wymagania norm i przepisów unijnych. Źródło: Materiał prasowy

Komentarze