Alstom i SNCF prezentują pierwszy pociąg akumulatorowy z silnikiem wysokoprężnym


Producent taboru kolejowego Alstom i SNCF Voyageurs zaprezentowali 18 października pierwszy akumulatorowy pociąg regionalny (TER) z silnikiem wysokoprężnym dla regionu Nouvelle-Aquitaine. Przejdzie on kilka faz testowych, zanim zostanie ponownie dopuszczony do jazdy po francuskich torach z nowym zestawem akumulatorów, co planowane jest na grudzień 2024 roku.Alstom współpracuje z SNCF Voyageur od 2021 r. nad projektem rozwoju pociągów zasilanych bateryjnie, aby pomóc zmniejszyć emisję CO2 na liniach nieelektrycznych w kilku regionach Francji: Auvergne-Rhône-Alpes, Hauts-de-France, Nouvelle-Aquitaine, Occitanie Pyrénées-Méditerranée i Sud Provence-Alpes-Côte d'Azur. Pierwsze zamówienie dotyczy pięciu zespołów trakcyjnych, z których część jest już eksploatowana od prawie 20 lat w sieciach kolejowych regionów partnerskich. Dwusystemowe pociągi elektryczno-spalinowe zostaną zmodyfikowane poprzez zastąpienie ich silników wysokoprężnych akumulatorami, aby stały się w pełni elektryczne. Całkowity budżet projektu, obejmujący przedprodukcyjną serię pięciu zespołów trakcyjnych, wynosi 40,2 mln euro. Każdy region wnosi 5,7 mln euro, Alstom 5,5 mln euro, a SNCF 6 mln euro.Pierwszy zasilany bateryjnie zespół trakcyjny powierzony przez region Nouvelle-Aquitaine opuścił zakład Crespin Alstom latem i właśnie rozpoczął testy dynamiczne. Po wyposażeniu w nowy system trakcyjny zasilany bateryjnie i pełnym przetestowaniu, pociągi te zostaną ponownie wprowadzone do użytku komercyjnego, aby kursować na liniach zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych przez dodatkowe 20 lat. Statyczna i dynamiczna faza rozwoju przy prędkości do 60 kilometrów na godzinę miała miejsce latem 2023 roku w zakładzie Crespin Alstom w celu sprawdzenia działania pociągu i przetestowania jego trybu trakcji zasilanego bateryjnie. Testy są obecnie kontynuowane w Centre d'essais ferroviaires w Bar-le-Duc, z testami walidacyjnymi i certyfikacyjnymi przy prędkości do 160 kilometrów na godzinę. Nowe tryby trakcji pociągu zostaną przetestowane w celu walidacji różnych modeli symulacji tras w warunkach operacyjnych identycznych z tymi, które występują w usługach komercyjnych, mówi Alstom. Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy

Komentarze