Historyczny pociąg w Góry Sowie

Fot. Kurier Kolejowy

Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu przygotował nie lada gratkę na okres kolorowej jesieni, nie tylko dla żarliwych pasjonatów, ale i osób, które chcą poznać "żywą historię kolejnictwa" i spędzić interesująco czas łącząc przysłowiowe przyjemne z pożytecznym.Na najbliższy weekend stowarzyszenie przygotowało aż dwa wydarzenia. W dniu 14 października (sobota) odbędzie się przejazd historycznym składem po najbardziej malowniczych liniach kolejowych na Dolnym Śląsku. Przypomnijmy, że dwa pierwsze przejazdy "Pociągiem w Góry Sowie" odbyły się w okresie wakacyjnym, zaraz po otwarciu po ponad 30-stu latach linii nr 266 ( linii dawnej Kolei Doliny Bystrzycy ), którą oddano ponownie do użytku po trwającej kilka lat rewitalizacji. Wydarzenia te spotkały się z dużym zainteresowaniem mieszkańców nie tylko z Dolnego Śląska. Historyczny skład pociągu przejedzie tym razem w obu kierunkach linią kolejową nr 285 ( Wrocław Główny - Sobótka - Świdnica Przedmieście ) oraz linią nr 266 (Świdnica Kraszowice - Jedlina Zdrój). Na tym cała podróż się nie kończy. Nowością jest kurs ze stacji w Jedlinie Zdrój aż do Nowej Rudy ( pociąg "Kalenica"), który przejedzie znaczną część linii nr 286, łączącej Kłodzko Główne i stację Wałbrzych Główny, gdzie znajdują się jedne z najwyższych mostów i wiaduktów kolejowych w Polsce. Pociąg przejedzie także aż przez dwa tunele, w tym jeden z najdłuższych na tej linii pod Świerkową Kopą o długości ponad 1 km. Ze względu na przebieg wszystkich linii, podróżnych biorących udział w przejazdach pociągami "Wielka Sowa" oraz "Kalenica" czekają od samego początku niesamowite widoki. Nie tylko Masywu Ślężańskiego, Gór Sowich czy Wzgórz Włodzickich, ale również ciekawych obiektów inżynieryjnych, zabytkowych dworców i dawnej architektury okolicznych miejscowości. Nie zabraknie też klubowego przewodnika, który opowie wiele interesujących historii. Podróżni, którzy wysiądą w Jedlinie Zdrój, będą mogli przez czas wolny zwiedzić miasto a przede wszystkim takie miejsca jak Pałac Jedlinka - tu szykowana jest pewna niespodzianka dla uczestników - znajdujący się na terenie pałacowym zrekonstruowany wagon z militarnego pociągu Hitlera "Amerika" oraz dzielnicę zdrojową, Park Południowy i Północny. A chętni na piesze wędrówki mogą udać się na jeden z okolicznych szczytów. Historyczny skład pociągu, który wyjedzie tego dnia w ze stacji Wrocław Główny w kierunku Jedliny Zdrój i Nowej Rudy stanowią trzy wagony serii Bi zbudowane w latach 1928 - 1930 i wagon kuszetka z lat 70. "Siłą pociągową" będzie lokomotywa "Fiat" SU45 - 079. Jest to ostatni spalinowóz tej serii w kraju, który jest czynny a jednocześnie zachowany w historycznym malowaniu, wraz z oryginalnym wyposażeniem technicznym i detalami dekoracyjnymi jakie te pojazdy trakcyjne posiadały w latach swojej codziennej służby. Źródło: KSK Wrocław

Komentarze