Irlandczycy przekształcą swoje lokomotywy na takie z napędem wodorowym


Irlandzkie przedsiębiorstwo kolejowe Iarnród Éireann będzie współpracować z łotewską firmą zajmującą się technologią trakcyjną, DiGas, w celu przeprowadzenia próbnego przekształcenia lokomotywy spalinowej na napęd wodorowy w jej istniejącym silniku.IÉ dostarczy jedną ze swoich lokomotyw klasy 071 wyprodukowanych przez EMD w latach 70. ubiegłego wieku oraz udostępni warsztaty do instalacji, testowania i uruchomienia. Przedsiębiorstwo zidentyfikuje również partnerów, którzy dostarczą wodór. Z kolei DiGas wyprodukuje i zainstaluje zestaw do modernizacji silnika spalinowego lokomotywy na taki wyposażony w napęd wodorowy. Przeprowadzenie testów statycznych w celu sprawdzenia mocy i emisji jest zaplanowane na 2024 rok, a następnie testy operacyjne odbędą się 2025 roku. Jak informuje portal Railway Gazette, IÉ uważa, że zastosowanie napędu wodorowego może być potencjalnie kosztowo efektywnym sposobem na dekarbonizację istniejącego taboru lokomotyw spalinowych. Wyjaśniono, że konwersja DiGas H2 ICE będzie wymagała minimalnych zmian w lokomotywie, w odróżnieniu od innych projektów trakcji wodorowej, które wykorzystują ogniwa paliwowe lub specjalnie produkowane silniki wodorowe.Jak informuje portal Railway Gazette, projekt o wartości 1,5 miliona euro jest finansowany przez IÉ i DiGas, przy wsparciu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii oraz funduszy związanych z odbudową i odpornością, przez Łotewskie Centrum Kompetencji w Inżynierii Mechanicznej. Źródło: Obserwator Logistyczny

Komentarze