Kolejowy ruch towarowy między Chinami a Rosją kwitnie


W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku pociągi towarowe przewiozły ponad 128 milionów ton towarów, co stanowi wzrost o 51,5 procent w porównaniu z tym samym okresem w 2022 r. - w ubiegłym roku przewiozły one łącznie 120 milionów ton przez cały rok. Rośnie udział samochodów wyprodukowanych w Chinach.Chociaż niektórzy chińscy przewoźnicy kolejowi wyrazili zaniepokojenie prawdopodobnym spadkiem wolumenu kolejowych przewozów towarowych między oboma krajami, dane opublikowane przez Koleje Rosyjskie (RŻD) pokazują co innego. Rzeczywiście, w tym roku utworzono kilka nowych tras transportowych między Chinami a Rosją, w tym Moskwa-Pekin i Moskwa-Langfang. Sytuacja nie jest jednak łatwa dla Rosjan: jednym z głównych problemów jest to, że podczas gdy dostawy importowe z Chin wzrosły, dostawy eksportowe do Europy Zachodniej gwałtownie spadły. W rezultacie ponad 150 000 kontenerów utknęło w Rosji, ponieważ nie można ich odesłać do Chin pustych. Według RŻD wzrost wolumenu przesyłek Chiny-Rosja można powiązać z niedawną zmianą w rosyjskiej polityce zagranicznej, tzw. otwarciem wschodnim. Inicjatywa ta ma na celu wzmocnienie stosunków handlowych z krajami wschodnimi przy jednoczesnym ograniczeniu więzi z krajami zachodnimi. Niektórzy twierdzą jednak, że wzrost handlu jest związany z sankcjami Unii Europejskiej nałożonymi na Rosję w związku z inwazją na Ukrainę, a ostatnie pakiety sankcji UE znacznie utrudniają tranzyt przez Rosję pociągów towarowych podróżujących między Chinami a Europą. Na przykład w lipcu nowy pakiet zakazał transportu niektórych wrażliwych produktów przez Rosję. Wpływ tego ograniczenia jest szczególnie zauważalny w Małaszewicach, ważnym europejskim punkcie wejścia dla Nowego Jedwabnego Szlaku na granicy polsko-białoruskiej, ruch w kierunku zachodnim spadł o 24,3% w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku. Zaprzeczają temu dane China Railways (CR), chińskich kolei państwowych, które twierdzą, że ruch pociągów Chiny-Europa wzrósł o 30 procent w pierwszej połowie roku - ale firma uwzględniła również usługi rosyjskie. Innymi słowy, Chiny wysyłają więcej pociągów do Rosji i znacznie mniej do Europy. Trend ten jest wzmacniany na przykład przez transport samochodów. Sankcje UE uniemożliwiły Rosjanom kupowanie pojazdów wyprodukowanych w Europie, więc zwrócili się do chińskich producentów. Import chińskich samochodów do Rosji wzrósł już w 2022 r., ale kolej nie odegrała jeszcze ważnej roli w ich transporcie. To zaczyna się zmieniać. W czerwcu RŻSD i chińskie Fesco uruchomiły stałą usługę kolejową przewożącą samochody i produkty e-commerce. Usługi frachtowe do Moskwy przez Mandżouli na granicy chińsko-rosyjskiej są również otwarte dla przesyłek samochodów elektrycznych wyprodukowanych w Chinach, co stało się możliwe w styczniu. Źródło: https://iho.hu / ULTC ERA / Kurier Kolejowy

Komentarze