W 2022 roku Pesa Bydgoszcz osiągnęła 1,5 mld zł przychodów. Spółka zakończyła, trzeci rok z rzędu, z dodatnim wynikiem EBITDA na poziomie 67,5 mln zł. Niestety firma po raz kolejny zanotowała stratę sięgającą 52,4 mln zł netto. W minionym roku Pesa powiększa portfel zamówień. Podpisano kontrakty na 2,4 mld zł. Do najważniejszych umów należą te podpisane z:
- RegioJet (Czechy) – dostawa 7 pojazdów EMU (204 mln zł)
- PKP Intercity – modernizacja 35 wagonów (180,4 mln zł)
- Koleje Dolnośląskie – dostawa 12 pojazdów EMU (283,2 mln zł)
- PKP Intercity – modernizacja 24 wagonów (119,5 mln zł)
- Województwo Kujawsko – Pomorskie – dostawa 5 pojazdów EMU (140 mln zł)
- PKP Intercity – dostawa 16 dwusystemowych lokomotyw (350,4 mln zł)
- Cargounit – dostawa 10 lokomotyw (152,8 mln zł)
- Ceske Drahy – dostawa 10 pojazdów EMU (184 mln zł)
- RCP – dostawa 3 lokomotyw (42,45 mln zł)
Rok 2022 przyniósł kilka istotnych wydarzeń dla firmy, które przyciągnęły uwagę przewoźników i operatorów. Podczas targów Innotrans w Berlinie zaprezentowano lokomotywę manewrową SM42 o napędzie wodorowym. Wielosystemowy Elektryczny Zespół Trakcyjny 654 otrzymał świadectwo homologacji i z powodzeniem rozpoczął eksploatację z pasażerami na rynku czeskim. Na szczególną uwagę zasługuje również projekt 847, czyli spalinowy zespół trakcyjny wyposażony w najnowszy silnik Diesla spełniający normy czystości spalin stage V.
Dużym sukcesem jest również opracowanie projektu wstępnego piętrowego składu typu PushPull wykorzystanego w postępowaniu przetargowym organizowanego przez PKP Intercity.
W 2023 roku Pesa realizuje dalsze prace rozwojowe nad takimi projektami jak:
- projekt high-speed – rozwój platformy Pojazdów Dużych Prędkości,
- ozwój projektu pasażerskiego pojazdu zasilanego wodorem,
- rozwój projektu pasażerskiego pojazdu z zasilaniem bateryjnym,
- platforma pasażerskich pojazdów trakcyjnych w układzie wózków typu wagonowego,
- platforma lokomotyw obejmująca lokomotywy w różnych wariantach zasilania trakcyjnego: lokomotywy 3kV, 3kV + agregat dojazdowy, 3kV/25kV, 3kV/15kV/25kV.
Osiągnięte w 2022 roku przychody ogółem wynosiły 1,5 mld zł i były na podobnym poziomie jak w roku poprzednim. Natomiast koszty ogółem były nieznacznie wyższe niż w roku poprzednim i wyniosły 1,59 mld zł.
Zadłużenie
finansowe firmy wobec jednostek niepowiązanych w 2022 roku z tytułu
posiadanych kredytów bankowych i pożyczek wzrosło w stosunku do roku
poprzedniego osiągając na koniec roku poziom 1 451 mln zł. Zadłużenie
finansowe wzrosło głównie z powodu większego salda pożyczki odnawialnej
od PFR Pojazdy Szynowe Finanse. Źródło: Kolejowy Portal
Komentarze
Prześlij komentarz