Ponad 52 mln zł straty netto Pesy Bydgoszcz w roku 2022


W 2022 roku Pesa Bydgoszcz osiągnęła 1,5 mld zł przychodów. Spółka zakończyła, trzeci rok z rzędu, z dodatnim wynikiem EBITDA na poziomie 67,5 mln zł. Niestety firma po raz kolejny zanotowała stratę sięgającą 52,4 mln zł netto. W minionym roku Pesa powiększa portfel zamówień. Podpisano kontrakty na 2,4 mld zł. Do najważniejszych umów należą te podpisane z:
  • RegioJet (Czechy) – dostawa 7 pojazdów EMU (204 mln zł)
  • PKP Intercity  – modernizacja 35 wagonów (180,4 mln zł)
  • Koleje Dolnośląskie – dostawa 12 pojazdów EMU (283,2 mln zł)
  • PKP Intercity – modernizacja 24 wagonów (119,5 mln zł)
  • Województwo Kujawsko – Pomorskie – dostawa 5 pojazdów EMU (140 mln zł)
  • PKP Intercity  – dostawa 16 dwusystemowych lokomotyw (350,4 mln zł)
  • Cargounit – dostawa 10 lokomotyw (152,8 mln zł)
  • Ceske Drahy – dostawa 10 pojazdów EMU (184 mln zł)
  • RCP – dostawa 3 lokomotyw (42,45 mln zł)
 Na dzień bilansowy spółka posiada należności od kontrahenta z siedzibą w Ukrainie w wysokości 42,5 mln zł (9 mln euro). Jak tłumaczy Pesa, Klient podpisał harmonogram spłaty zaległej należności, jednak nie został on spełniony. Do 26 kwietnia 2023 r. firma odzyskała jedynie 200 tys. euro.

Rok 2022 przyniósł kilka istotnych wydarzeń dla firmy, które przyciągnęły uwagę przewoźników i operatorów. Podczas targów Innotrans w Berlinie zaprezentowano lokomotywę manewrową SM42 o napędzie wodorowym. Wielosystemowy Elektryczny Zespół Trakcyjny 654 otrzymał świadectwo homologacji i z powodzeniem rozpoczął eksploatację z pasażerami na rynku czeskim. Na szczególną uwagę zasługuje również projekt 847, czyli spalinowy zespół trakcyjny wyposażony w najnowszy silnik Diesla spełniający normy czystości spalin stage V.

Dużym sukcesem jest również opracowanie projektu wstępnego piętrowego składu typu PushPull wykorzystanego w postępowaniu przetargowym organizowanego przez PKP Intercity.

W 2023 roku Pesa realizuje dalsze prace rozwojowe nad takimi projektami jak:

  • projekt high-speed – rozwój platformy Pojazdów Dużych Prędkości,
  • ozwój projektu pasażerskiego pojazdu zasilanego wodorem,
  • rozwój projektu pasażerskiego pojazdu z zasilaniem bateryjnym,
  • platforma pasażerskich pojazdów trakcyjnych w układzie wózków typu wagonowego,
  • platforma lokomotyw obejmująca lokomotywy w różnych wariantach zasilania trakcyjnego: lokomotywy 3kV, 3kV + agregat dojazdowy, 3kV/25kV, 3kV/15kV/25kV.

Osiągnięte w 2022 roku przychody ogółem wynosiły 1,5 mld zł i były na podobnym poziomie jak w roku poprzednim. Natomiast koszty ogółem były nieznacznie wyższe niż w roku poprzednim i wyniosły 1,59 mld zł.

Zadłużenie finansowe firmy wobec jednostek niepowiązanych w 2022 roku z tytułu posiadanych kredytów bankowych i pożyczek wzrosło w stosunku do roku poprzedniego osiągając na koniec roku poziom 1 451 mln zł. Zadłużenie finansowe wzrosło głównie z powodu większego salda pożyczki odnawialnej od PFR Pojazdy Szynowe Finanse. Źródło: Kolejowy Portal

 

 

 

Komentarze