Przewoźnik towarowy Fret SNCF przejdzie proces restrukturyzacji


Francuski państwowy przewoźnik towarowy Fret SNCF przejdzie proces restrukturyzacji aby uniknąć kary, którą może nałożyć Komisja Europejska z powodu naruszenia przez Francje unijnego prawa o pomocy publicznej. W styczniu KE rozpoczęła dochodzenie ws. przyznania firmie w latach 2007 — 2019 pomocy o łącznej kwocie 5,3 mld euro.Fret SNCF ponosi straty od 2007 r. z wyjątkiem 2021 r. Firma ta wielokrotnie otrzymywała pomoc publiczną m.in. w czasie przekształcenia w 2019 r. w spółkę prawa handlowego, kiedy anulowano jej wysokie zadłużenie, co spotkało się z protestami prywatnych przewoźników kolejowych. Jak informują francuskie media, rząd Francji zdecydował się, że nie będzie bronić się przed zarzutami Komisji Europejskiej w sądzie, gdyż wynik takiej rozprawy jest niepewny. Zamiast tego Francja chce zawrzeć z KE ugodę w ramach, której Fret SNCF zostanie zrestrukturyzowane i zrezygnuje z części działalności w zakresie przewozów kombinowanych, które stanowiły istotną część przychodów tego przewoźnika. W tej sprawie ostatnich miesiącach trwały negocjacje z związkami zawodowymi i KE. 13 września francuski minister transportu Clément Beaune przedstawił plan dyskontunyacji działalności Fret SNCF parlamentarzystom podczas obrad komisji ds. liberalizacji kolejowego transportu towarowego. Wg propozycji ugody, Fret SNCF będzie musiał przekazać 23 połączenia intermodalne realizowane pociągami blokowymi swoim konkurentom. Nowa spółka powołana w miejsce Fret SNCF nie będzie mogła wykonywać przewozów kombinowanych przez najbliższe 10 lat. Restrukturyzacja przewoźnika ma być zrealizowana do 2025 r. Rząd Francji uważa, że tak drastyczne środki są konieczne, gdyż w przeciwnym razie Fret SNCF zostałby zmuszony do oddania otrzymanej pomocy publicznej, co w praktyce oznaczałoby upadłość tego przewoźnika.Propozycję restrukturyzacji krytykują natomiast związki zawodowe i francuska lewica, które uważają, że doprowadzi to do spowolnienia procesu przenoszenia transportu towarowego z dróg na kolej, a to oznacza, że konkurencyjność rynkowa staje się ważniejsza niż cele klimatyczne. — Ta sytuacja jest szczególnie niesprawiedliwa. Choć dzięki pracy kolejarzy i kolejarzy Fret SNCF wracał do równowagi, „dyskontynuacja” wymusza jego demontaż. To cała praca pracowników jest wypierana i sprowadzana do zera na rzecz wizji ściśle skoncentrowanej na konkurencji. Decyzja ta odzwierciedla także paradoksy polityczne. Transformacja energetyczna jest na ustach wszystkich, ale nie zapobiega porażce Freta. Dla Komisji Europejskiej transformacja energetyczna jest rozpuszczalna w dogmacie konkurencji — stwierdzono w stanowisku przyjętym przez Europejską Konfederację Związków Zawodowych. Dyskontynuacja Fret SNCF może też przynieść pewne komplikacje dla operatorów logistycznych korzystających z usług trakcyjnych tego przewoźnika m.in. niemieckiej firmy Kombiverkehr i szwajcarskiej spółki Hupac, którzy będą zmuszeni znaleźć nowych partnerów do realizacji przewozów intermodalnych. Źródło: Intermodal News

Komentarze