Przyjęto wieloletni program inwestycyjny dla CPK na lata 2024-2030


Rząd przyjął uchwałę ws. II etapu programu wieloletniego CPK na lata 2024-30, a także koncepcji zapewnienia taboru pasażerskiego w związku z budową CPK – przekazał we wtorek pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.Chodzi o uchwały w sprawie: ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II 2024–2030” oraz przyjęcia Koncepcji zapewnienia taboru pasażerskiego w związku z realizacją programu CPK. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia kolejowe na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz., zapewniając jednocześnie dostęp do szybkiej kolei także mniejszym ośrodkom. Pełnomocnik rządu ds. CPK zaznaczył na konferencji, że wszystko to, co było do wykonania w programie CPK w tej kadencji, „jakby zamknęliśmy”. Dodał, że obecnie nie pozostaje już nic, tylko realizacja tej inwestycji „z korzyścią dla polskiej gospodarki, dla polskich podatników, dla polskich przedsiębiorców i dla Polski w ogóle”.Marcin Horała pytany, jakie będą skutki, jeśli nowo powstały rząd wycofa się z inwestycji CPK, odpowiedział, że koszty skasowania projektu będą gigantyczne i tak ogromne, że trudne do oszacowania. Między innymi kilka zmarnowanych już miliardów na prace projektowe, planistyczne i pierwsze prace wykonawcze, budowlane, jak również zobowiązania umowne wynikające z zerwanych umów. Dodał, że trzeba byłoby oddać ok. pół miliarda złotych dofinansowania unijnego w razie rezygnacji z projektów w ramach CPK (kolejowych projektów w ramach CPK). Ponadto podkreślił, że nie otrzymamy pieniędzy z KPO, ponieważ część projektów CPK-owskich ma finansowanie z KPO, więc ich niezrealizowanie oznacza niewykonanie kamieni milowych i niespełnienie warunków. Źródlo: PAP

Komentarze