Testy pociągu TGV M na francuskiej krajowej sieci kolejowej


Od czerwca 2023 r. przyszły TGV INOUI (tabor 5. generacji znany jako TGV M) przechodzi testy w krajowej sieci kolejowej. Kampania ta, która została zintensyfikowana wraz z pojawieniem się nowego pociągu testowego, potrwa do końca 2023 r., przed fazą testów akceptacyjnych w 2024 r.TGV M, przyszły TGV INOUI z gamy Avelia Horizon firmy Alstom, wchodzi w nową fazę testów. Zamówiony przez SNCF Voyageurs na 115 składów pociągów kosztem około 3,5 miliarda euro, stanowi piątą generację TGV i realizację historycznego projektu przemysłowego i innowacyjnego między SNCF Voyageurs a francuskim projektantem i producentem Alstom. Zostanie on wdrożony w ciągu dziesięciu lat, począwszy od 2025 r., a pierwsze pociągi będą kursować na linii Paryż-Lyon-Marsylia.W grudniu 2022 r. w zakładzie w Vélim w Czechach rozpoczęły się testy przedwalidacyjne. Na tym zamkniętym torze celem było sprawdzenie po raz pierwszy ogólnego działania pociągu przy prędkościach do 200 km/h. W marcu 2023 r. przyszły pociąg dużych prędkości INOUI udał się do Wiednia na testy klimatyczne. Próby te umożliwiły przetestowanie przyszłego pociągu w ekstremalnych temperaturach (od -20°C do +40°C). Były one niezbędne w obecnym kontekście klimatycznym, ponieważ pozwolą nam ocenić efektywność energetyczną przyszłego TGV INOUI. Odporność pociągu na ograniczenia klimatyczne aktywnie przyczyni się do osiągnięcia celu, jakim jest zmniejszenie zużycia energii przez przyszły TGV INOUI o 20%. Od czerwca 2023 r. na Réseau Ferré National (krajowej sieci kolejowej) wznowiono testy przedwalidacyjne. Potrwają one do grudnia 2023 roku. Celem jest przetestowanie i, w razie potrzeby, dostosowanie działania pociągu, z pociągami poruszającymi się z prędkością do 320 km/h.

W tym celu wykorzystywane są dwa pociągi:

  • Pierwszy pociąg, który kursuje od czerwca 2023 r., jest wykorzystywany do testowania i walidacji funkcji manewrowych, odbioru prądu z pantografu, trakcji i hamowania. To właśnie tym pociągiem 14 września 2023 r. o godz. 15:47 przyszły TGV INOUI po raz pierwszy pojechał z maksymalną prędkością handlową 320 km/h.
  • W październiku 2023 r. testy przedwalidacyjne zostaną przyspieszone wraz z pierwszymi przejazdami drugiego składu pociągu.

SNCF Voyageurs rozpoczęło szeroko zakrojony program modernizacji swoich centrów serwisowych w celu dostosowania ich do przyszłego pociągu TGV INOUI. Prace te obejmują dostosowanie obiektów konserwacyjnych, aby były kompatybilne z przyszłym pociągiem, na przykład poprzez zainstalowanie zautomatyzowanych stanowisk, które mogą sprawdzić kilkaset części w ciągu kilku sekund. Aspekt ekologiczny jest także bardzo obecny w tych inwestycjach, preferowane są rozwiązania optymalne z energetycznego punktu widzenia.

Technicentre Sud Est Européen (TSEE), które powitało pierwsze TGV w 1981 roku, będzie pierwszym, które powita przyszłe TGV INOUI. Zatrudnia 850 pracowników i obsługuje prawie jedną czwartą TGV SNCF Voyageurs kursujących we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Hiszpanii i Niemczech.

Projekt modernizacji TSEE obejmuje inwestycje w wysokości prawie 300 mln euro (od 2023 do 2027 r.) i stanowi standard dla nowej generacji centrum technicznego SNCF Voyageurs, bardziej nowoczesnego, lepiej połączonego, ale także bardziej ekologicznego, jak TGV M. Bardziej przyjazny dla środowiska, ponieważ 64% budynków TSEE będzie ogrzewanych energią odnawialną, a 4 000 m² paneli fotowoltaicznych pokryje dach przyszłej hali postojowej Technicentre.

TSEE zostanie również zintegrowane ze swoim sąsiedztwem poprzez utworzenie korytarza bioróżnorodności przeciwdziałających izolacji obszarów, między Bois de Vincennes a Sekwaną. Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy

 
 

Komentarze