UTK przyznały Kolejom Mazowieckim dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie krajowej Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna – Warszawa Zachodnia


Decyzją z 7 września 2023 r., opublikowaną 27 września 2023 r., Prezes UTK przyznał Kolejom Mazowieckim otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie krajowej Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna – Warszawa Zachodnia.

Przewoźnik na jej podstawie będzie mógł uruchamiać pociągi w okresie od 25 czerwca 2025 r. do 1 września 2029 r. tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 oraz 2028/2029. Będzie to 1 para pociągów na dobę w soboty, w niedziele oraz w dni świąteczne. Pojadą one liniami kolejowymi nr 1, 2, 9 oraz 202.

Dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów Przewoźnika na następujących stacjach: Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki, Nasielsk, Ciechanów, Mława Miasto, Działdowo, Iława Główna, Prabuty, Malbork, Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa, Sopot oraz Gdynia Główna.

Połączenia mają stanowić uzupełnienie oferty przewozowej zapewnianej na obszarze województw mazowieckiego, warmińsko-mazurskiego oraz pomorskiego organizowanej przez właściwego organizatora publicznego transportu zbiorowego. Zostaną obsłużone składami zestawionymi z lokomotywy EU47 oraz 5 wagonów Bombardier, w konfiguracji 4 wagony środkowe i 1 sterowniczy lub 3 wagony środkowe i 2 sterownicze, o następujących parametrach:

wagon sterowniczy BT typ Abpbdzf, zapewniający 85 miejsc, w tym 22 miejsca uchylne oraz co najmniej 2 miejsca oznaczone dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się;

wagon środkowy BT typ Bpz, zapewniający 133 miejsca, w tym 3 miejsca uchylne.

Dopuszczono została także możliwość wykorzystywania również innych typów pojazdów kolejowych, jeżeli Koleje Mazowieckie zagwarantują takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe pojazdów. Przy czym przewoźnik jest zobowiązany do wykorzystywania wyłącznie taboru spełniającego warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjne określone przez zarządcę infrastruktury dla poszczególnych linii kolejowych. (UTK)

Komentarze