Zmodernizowane ED74 od prawie dwóch lat na torach


W grudniu miną dwa lata od kiedy dwie pierwsze zmodernizowane “Edyty” zaczęły obsługiwać regularne połączenia. Pesa Mińsk Mazowiecki może być zadowolona z przeprowadzonego projektu, a teraz przymierza się do kolejnych zleceń.Pojazdy ED74 zostały wyprodukowane w latach 2007-2008 na zamówienie ówczesnych Przewozów Regionalnych. Mimo, że już dawno temu wyjechały z fabryki, swoje lata świetności przeżywają dopiero teraz. PKP Przewozy Regionalne zakupiły 11 pojazdów (potem dokupiono kolejne 3 EZT-y) z myślą o obsłudze trasy Warszawa – Łódź. Niedługo po odebraniu pojazdów, zostały one przekazane PKP Intercity i obsługiwały pociągi kategorii TLK na różnych, znacznie dłuższych trasach. Pociąg przystosowany do jazdy w niedługich relacjach, wręcz mających charakter regionalnych nie sprawdzał się przy obsłudze takich połączeń jak Kraków – Białystok, Białystok – Katowice, Warszawa – Terespol. Pasażerowie narzekali na niewygodne fotele, ciasno ułożony układ miejsc. Często był spotykany problem z brakiem wody, czy też brakiem możliwości skorzystania z toalety, z uwagi na przepełniony zbiornik na fekalia. Finalnie z czasem pojazdy były wycofywane z ruchu, zaniedbano ich utrzymanie. A ED74, potocznie zwane “Edytami” okupywały bocznice, zarośnięte krzakami, będące “atrakcją” dla grafficiarzy. Finalnie w czerwcu 2019 roku, PKP Intercity zdecydowało się dać drugie życie “Edytom”. Wtedy to podpisano umowę z ówczesnym ZNTK Mińsk Mazowieckim na modernizację 11-letnich pojazdów. Był to pierwszy kontrakt obecnej Pesy Mińsk Mazowiecki na modernizację nowoczesnych EZT-ów (wcześniej firma realizowała prace przy starszych EZT-ach, w tym m.in. EN57). 
 
ED74 po modernizacji w Pesa Mińsk Mazowiecki. Fot. Adrian Izydorek

 Pierwsze dwa zmodernizowane ED74 wyjechały na tory w grudniu 2021 roku i spotkały się z dobrym odbiorem pasażerów. W pojeździe wymieniono niemalże wszystko, ze starych jednostek została wyłącznie szkielet. Zmiany w pojeździe widać już z zewnątrz.Pojazdy po modernizacji otrzymały nowy design przestrzeni pasażerskiej w tym m.in. nowe stoliki, fotele, kolorystykę. Zmieniona została linia świetlna LED oraz dodatkowe punkty dla podróżujących po zmroku i w nocy. Zmieniono także układ pulpitu i wyposażenie kabiny maszynisty. Edyty nie zostały zmodernizowane wyłącznie pod kątem komfortu podróżowania. Skupiono się także na poprawie niezawodności taboru. Tutaj bezapelacyjnie jest bardzo dobrze. Źródło: Raport Kolejowy

Komentarze