Koleje Chińskie chcą wozić ładunki między Tajlandią a Europą

fot. Chengdu International Railway Port Administrative Committee

Pierwszy pociąg kontenerowy z towarami z Chin do Tajlandii wyruszył 17 listopada z hubu logistycznego Chengdu. W planach Kolei Chińskich jest uruchomienie przewozów ładunków z Tajlandii w kierunku Chin, a także Europy. Uruchomienie transportu towarów w systemie intermodalnym między Państwem Środka, a Tajlandią możliwe było dzięki otwarciu w 2021 r. linii kolejowej Chiny — Laos, której południowy kraniec znajduje się w laotańskiej stolicy Wientianie, przy granicy tajskiej. Budowa tej linii kosztowała 5,9 mld dol. sfinansowana została w ramach chińskiej Inicjatywy Pasa i Drogi. Uruchomienie połączenia kolejowego pozwoliło skrócić czas przewozu ładunków miedzy Chengdu a północną Tajlandią z 10-24 dni do poniżej 5 dni. Wcześniej cały transport towarów między Chinami a Azją Południowo — Wschodnią odbywał się drogą morską z przeładunkiem w porcie Guangzhou, co wydłużało czas i zwiększało koszty. Koleje Chińskie planują włączenie Tajlandii do usługi China — Europe Express. Z azjatyckiego kraju w kierunku Polski i Europy Zachodniej kolejami można by przewozić m.in. produkty spożywcze, czy elektronikę. W lipcu Chińczycy uruchomili połączenie Chengdu — Budapeszt, które umożliwia skomunikowanie z pociągami do Laosu.W przyszłości planowane jest wydłużenie linii Chiny — Laos w kierunku tajskiej stolicy, Bangkoku, co znacznie zwiększy potencjalny wolumen ładunków jaki będzie można transportować międzynarodowymi pociągami kontenerowymi. Pierwsza faza linii szybkiej kolei z Bangkoku do miasta Nakhon Ratchasima w środkowej Tajlandii ma kosztować ponad 5,4 mld dol. i być gotowa w 2027, a ukończenie drugiego odcinka prowadzącego z Nakhon Ratchasima do Laosu planowane jest w 2029 r. Wówczas możliwy będzie bezpośredni przejazd pociągów ze stolicy Tajlandii, która jest dużym ośrodkiem przemysłowym do Chin i dalej w kierunku Rosji i Europy. W kolejnych latach planowana jest budowa linii KDP z Bangkoku w kierunku południowej Tajlandii, Malezji i Singapuru, która ma być gotowa w 2037 r. Kraje Azji południowo — Wschodniej liczą na zwiększenie wymiany handlowej z Chinami dzięki rozwojowi połączeń kolejowych. (IntermodalNews)

Komentarze