Tunel Św. Gottharda odzyska pełną przepustowość dopiero we wrześniu 2024 roku


SBB zakłada, że tunel Gotthard Base będzie ponownie w pełni dostępny dla pociągów pasażerskich i towarowych dopiero we wrześniu 2024 roku. Wykolejenie pociągu towarowego w dniu 10 sierpnia 2023 r. spowodowało znacznie poważniejsze szkody niż początkowo zakładano. Tor musi zostać całkowicie odnowiony na odcinku 7 kilometrów. W związku z tym prace naprawcze potrwają znacznie dłużej niż pierwotnie zakładano.Według obecnego stanu wiedzy szkody wynoszą od 100 do 130 milionów franków szwajcarskich. SBB bada sposoby na przyspieszenie prac budowlanych, aby najdłuższy na świecie tunel kolejowy mógł zostać w pełni przywrócony do eksploatacji wcześniej. Zamiarem SBB jest, aby od zmiany rozkładu jazdy w weekendy, tunelem kursowało znacznie więcej i szybciej pociągów pasażerskich niż obecnie. Od czasu wykolejenia pociągu towarowego w dniu 10 sierpnia 2023 r. SBB kontynuuje prace w tunelu Gotthard Base Tunnel na pełnych obrotach. Każdego dnia do 80 pracowników SBB i firm zewnętrznych pracuje w tunelu z wielkim zaangażowaniem i w trudnych warunkach klimatycznych. Umożliwiło to wznowienie ruchu towarowego przez nieuszkodzony wschodni tunel już po krótkim czasie. Od końca września pojedyncze pociągi pasażerskie ponownie kursują przez najdłuższy tunel kolejowy na świecie w weekendy. Po szeroko zakrojonych pracach oczyszczających i ratunkowych, SBB w ciągu ostatnich kilku tygodni szacuje szkody spowodowane wykolejeniem pociągu towarowego w tunelu Gotthard Base Tunnel. Na podstawie bieżących ustaleń zakłada, że szkody, w tym utrata zarobków, wyniosą około 100 do 130 milionów franków szwajcarskich. SBB posiada ubezpieczenie na wypadek takich zdarzeń.Uszkodzenia w tunelu są znacznie poważniejsze niż się początkowo wydawało. Jezdnia musi zostać całkowicie odnowiona na odcinku 7 kilometrów. Naprawa tylko w wielu uszkodzonych miejscach byłaby równoznaczna z łataniem. W związku z tym szyny muszą zostać wymienione na całym tym odcinku, podobnie jak ponad 20 000 bloków podkładów kolejowych i warstwa betonu, w której są one odlane. Ponadto konieczna jest wymiana uszkodzonej bramki zmiany rozstawu szyn, dwóch szybkich rozjazdów i wielu innych elementów instalacji istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa i eksploatacji. Prace naprawcze potrwają zatem znacznie dłużej niż pierwotnie zakładano. W oparciu o aktualny stan wiedzy, SBB zakłada, że obie rury tunelu Gotthard Base Tunnel będą ponownie w pełni przejezdne dopiero we wrześniu 2024 roku. Jako najdłuższy tunel kolejowy na świecie i ważne połączenie północ-południe dla Szwajcarii i Europy, Gotthard Base Tunnel ma ogromne znaczenie. SBB zdaje sobie sprawę, że sytuacja stanowi poważne ograniczenie dla pasażerów i przewoźników towarowych do czasu jego pełnego ponownego otwarcia i dziękuje im za zrozumienie i cierpliwość. Analizuje wszystkie możliwości przyspieszenia prac naprawczych w celu szybszego przywrócenia tunelu bazowego do pełnej eksploatacji.
Źródło: Kurier Kolejowy

Komentarze