Alstom dostarczy pociągi do Portugalii


Portugalski przewoźnik CP wybrał konsorcjum Alstom oraz lokalnego partnera Domingos da Silva Teixeira jako preferowanych oferentów dla umowy na dostawę 117 jednostek trakcyjnych, co, według krajowego przewoźnika, stanowi największe pojedyncze zamówienie na pociągi w jego historii.CP rozpoczął badania rynku w 2020 roku, zanim rząd zatwierdził finansowanie w kolejnym roku. Przewoźnik otrzymał sześć ofert od Alstom/DST, CAF, CRRC Tangshan, Hitachi, Stadler oraz Siemens/Talgo. Następnie przyjęto ostateczne oferty od Alstom/DST, Stadler i CAF. Wartość umowy wynosi 819 milionów euro, z czego 617 milionów pochodzi ze źródeł UE, a reszta z krajowego budżetu. W ramach zamówienia oferenci mieli obowiązek zaproponowania lokalnego montażu lub produkcji, a Alstom potwierdził zamiar budowy fabryki w Matosinhos, na północ od Porto, co stworzy 300 miejsc pracy. Alstom planuje także wybudować dedykowany zakład w pobliskim Guifões, aby utrzymać pociągi w Portugalii.Jak informuje Railway Gazette, umowa ramowa obejmuje 62 jednostki trakcyjne, które zostaną użyte do obsługi przewozów podmiejskich w okolicach Porto i Lizbony oraz 55 do operacji regionalnych. Pociągi regionalne będą zaprojektowane do osiągania maksymalnej prędkości 160 km/h, a jednostki podmiejskie do 140 km/h. Wszystkie pociągi zostaną wyposażone w sprzęt pokładowy GSM-R i ETCS, a także w system informacji pasażerskiej NextStop opracowany wewnętrznie przez CP.CP planuje wykorzystać jednostki trakcyjne do zastąpienia starszego taboru kolejowego, którego część ma już około 50-70 lat, oraz zwiększenia pojemności i częstotliwości obsługi. Pozwoli to również zakończyć wynajem jednostek serii 592 od RENFE, które są używane od 2011 roku na trasach na północy i zachodzie kraju, które zostały lub są obecnie elektryfikowane. Dedykowane 34 zestawy podmiejskie zostaną użyte na izolowanej linii Cascais, biegnącej na zachód od Lizbony. Z tego 25 pojazdów będzie dwusystemowych, aby wspierać przejście linii z elektryfikacji 1,5 kV DC na 25 kV 50 Hz. Kolejne 16 jednostek trakcyjnych zostanie przydzielonych do linii podmiejskich w okolicach Lizbony, takich jak Sado, Sintra i Azambuja, a 12 do tras wokół Porto.Jak informuje Railway Gazette, pociągi zostaną dostarczone w latach 2026-29, a CP ma opcję zamówienia kolejnych 36 jednostek trakcyjnych do obsługi przewozów podmiejskich od 2026 roku. Źródło: Obserwator Logistyczny

Komentarze