Koleje Niemieckie chcą zawrzeć umowę ramową na dostawę do 95 EZT dużych prędkości


Koleje Niemieckie chcą zawrzeć umowę ramową na dostawę do 95 EZT dużych prędkości. Przetargiem na ich dostawę interesują się Siemens oraz Alstom. Pierwsze jednostki będą mogły zostać dostarczone dopiero w przyszłej dekadzie – informuje przewoźnik. Jednostki, których producent ma zostać wybrany w postępowaniu, mają obsługiwać pociągi kategorii ICE – najwyższej na niemieckiej sieci. DB deklaruje położenie nacisku na wyższy niż dotąd standard podróży. Komfortowi pasażerów ma służyć nowa aranżacja wnętrza. Wejścia do pojazdu mają być – w miarę możliwości – pozbawione stopni. Wysuwane platformy o poziomie równym z peronami mają ułatwiać wsiadanie. Liczba miejsc siedzących ma wynosić ok. 940. Długość jednostek nie może przekraczać 400 metrów. Elektryczne zespoły trakcyjne dla DB mają rozwijać prędkość co najmniej 300 km/h. Zamawiający stawia też wyśrubowane wymagania w zakresie efektywności energetycznej oraz wskaźnika dostępności. Warunki przetargu sformułowano w oparciu o wyniki wstępnego dialogu technicznego, prowadzonego z Alstomem i Siemens Mobility. Czas potrzebny na produkcję taboru, a następnie – na jego badania i certyfikację, będzie jednak długi: nowe jednostki ICE zaczną przewozić pasażerów dopiero po 2030 r. Pierwsza umowa wykonawcza do kontraktu ramowego ma obejmować dostawę 33 jednostek. Zastąpią one część spośród najstarszych zespołów ICE1 (produkcja w latach 1989-1993), ale i część nowszych ICE3 (dostarczanych od 1999 do 2004 r.). Nowe EZT będą od nich dłuższe i pojemniejsze (w przypadku ICE3 – blisko dwukrotnie).Przede wszystkim jednak DB chcą powiększyć flotę jednostek dużych prędkości – przewozy z wykorzystaniem najszybszego taboru szybko rosną. Jest to kolejny krok w tym kierunku po zamówieniu 73 zespołów ICE3neo (Siemens ma zakończyć ich dostawy w 2028 r.) oraz 79 składów push-pull ICE-L (dostawy do 2030 r.). Jak już pisaliśmy – ten drugi rodzaj taboru, dostarczony przez Talgo, jest wyposażony w innowacyjne przetwornice statyczne produkcji polskiej firmy Medcom.Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze