Pesa podpisała w Bukareszcie pierwszą umowę na dostawę co najmniej 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych


Pesa podpisała 19 grudnia w Bukareszcie pierwszą umowę na dostawę co najmniej 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych klasy Inter-Regio dla Kolei Rumuńskich i Agencji Reformy Kolei (ARF). Podpisana dziś umowa to finał jednego z dwóch toczących się od początku roku długotrwałych postępowań przetargowych na zakup pojazdów elektrycznych dla Kolei Rumuńskich, w których swoje oferty złożyła Pesa. Przetargi prowadziła rumuńska Agencja Reformy Kolei (ARF), a pierwszy, podpisany właśnie kontrakt dotyczy zakupu 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych klasy Inter-Regio /REIR/ z 15-letnim utrzymaniem z opcjami na dodatkowe 9 sztuk i kolejne 15 lat utrzymania, finansowanego z rumuńskiego funduszu KPO.W uroczystym podpisaniu umowy, które odbyło się w siedzibie Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Rumunii uczestniczyli: Minister Transportu i Infrastruktury Sorin-Mihai Grindeanu, Prezes ARF Stefan Adrian Roseanu oraz przedstawiciele Ambasady RP w Bukareszcie. – Rumunia ma jeszcze sporo do zrobienia, jeśli chodzi o odnowienie taboru kolejowego. Pojazdy Pesa to będą pierwsze od ponad 20 lat nowoczesne składy dla Kolei Rumuńskich. Co dla nas równie ważne – to ostatnie umowy, jakie mamy do podpisania w ramach pakietu kolejowego Krajowego Planu Odbudowy, środki na wszystkie zadania są już zakontraktowane – podkreślił Sorin-Mihai Grindeanu, Minister Transportu i Infrastruktury Rumunii cytowany w komunikacie.– Zakup nowoczesnego taboru z wykorzystaniem środków z Krajowego Programu Odbudowy Rumunii to kolejny, ważny krok na drodze do modernizacji kolejowego transportu pasażerskiego w naszym kraju. ARF, jako rządowa agencja, intensywnie pracuje nad pozyskaniem dodatkowych źródeł finansowania kolejnych inwestycji w ten bezpieczny i ekologiczny środek transportu – dodał Stefan Adrian Roseanu, Prezes ARF.– Pojazdy, które dostarczymy Kolejom Rumuńskim, będą rozwinięciem zbierających dobre opinie w Czechach, elektrycznych zespołów trakcyjnych z rodziny Pesa 654/655, produkowanych dla prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet. To dla nas kolejny, ważny krok w budowaniu pozycji spółki jako dostawcy nowoczesnych, komfortowych pojazdów klasy ‘Intercity’. Chcemy je dostarczać przewoźnikom, którzy będą obsługiwać połączenia w ramach Via Baltica i dalej na południe Europy, w całym rejonie Trójmorza – podkreśla Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy. Pojazdy Inter-Regio, które Pesa wyprodukuje dla Kolei Rumuńskich to 3-członowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach, rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1 i 2 klasie, umożliwiające bezbarierową obsługę peronów 550 mm, zasilane z sieci trakcyjnej AC 25 kV i wyposażone w rumuński system bezpieczeństwa PZB 90. W ramach umowy Pesa będzie również przez 15 lat świadczyć dla ARF usługi utrzymania pojazdów i w tym celu Pesa wraz z państwowymi Kolejami CFR Calatori utworzy lokalne centra serwisowe. W tym zakresie Pesa podpisała już z państwowymi spółkami CFR Calatori i CFR SA wstępne porozumienia. Do tej pory Pesa dostarczała w latach 2012 – 2023 na rynek rumuński tramwaje. W sumie jeździ ich już 37, w Cluj, Iasi i Craiova. Spółka w ramach strategii Pesa 2030+ konsekwentnie rozwija swoją obecność na rynkach zagranicznych. W tej chwili produkuje tramwaje dla Tallina i pojazdy dla CD i Regio Jet w Czechach oraz kolei w Ghanie, a eksport to w ostatnich latach ponad połowa produkcji Pesa. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze