Koleje Ukraińskie rozpoczęły budowę drugiej linii o rozstawie europejskim

fot. Koleje Ukraińskie

Koleje Ukraińskie rozpoczęły budowę linii kolejowej o rozstawie 1435 mm łączącej Czop położony w pobliżu granic z Węgrami i Słowacją z Użhorod. W kolejnych latach planowane jest przedłużenie „kolei europejskiej” do Lwowa. — Dziś rozpoczynamy proces budowy ważnego projektu – budowy pierwszego odcinka kolei europejskiej z Czopu do Użhorodu. Projekt ten nie tylko zwiększy komfort ruchu pasażerskiego i redystrybucję potoku pasażerów, ale także zapewni nam nowe możliwości logistyczne w transporcie towarowym i odciąży punkty kontrolne ruchu. Użhorod staje się pierwszym ośrodkiem regionalnym połączonym z Europą koleją w standardzie europejskim — powiedział premier Ukrainy Denys Shmyhal podczas inauguracji budowy, która miała miejsce 11 kwietnia br. Nowa linia o rozstawie europejskim będzie mieć 22 km długości. Inwestycja obejmuje przebudowę torów, rekonstrukcję obiektów inżynieryjnych oraz wyposażenie toru w dwukierunkową półautomatyczną blokadę i cyfrowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wartość tego projektu wyniesie 1,3 mln hrywien, a 50% kosztów sfinansuje Unia Europejska z program CEF. Realizacja projektu zajmie 14 miesięcy. Będzie to drugi budowany na Ukrainie odcinek kolei o rozstawie 1435 mm, po linii łączącej Mostyska, przy granicy polsko-ukraińskiej z Lwowem, której budowa rozpoczęła się w ubiegłym roku. Ten projekt finansowo wspiera rząd USA.Docelowo Ukraińcy chcą przedłużyć „kolej europejską” z Użhorodu do Lwowa, a magistrala kolejowa łącząca te miasta wejdzie w skład korytarzy TEN-T Ren-Dunaj i Morze Śródziemne. Gdyby doszło do realizacji tych projektów Lwów stałby się hubem logistycznym o znaczeniu międzynarodowym, gdyż oprócz wymienionych korytarzy będzie mieć dostęp korytarza E 30 łączącego ukraińskie miasto z południową Polską. (Intermodal News)

Komentarze