Newag zakończył proces homologacji Griffina na 200 km/h dla PKP Intercity


Nowosądecki producent zakończył proces homologacji (badania i ocena zgodności) pojazdu E4MSUa, który jest produkowany dla PKP Intercity. Niestety opóźnienie w dostawie pierwszych lokomotyw przekroczyło rok. Jak już informowaliśmy, w czwartek rano na teren Ośrodka Eksploatacji Toru Doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa w Węglewie k. Żmigrodu przyjechały dwie lokomotywy „Griffin 200” wraz z dwoma wagonami pasażerskimi. Testy przeprowadzono bardzo szybko, więc tabor już w piątkowy wieczór opuścił teren toru doświadczalnego.Łukasz Mikołajczyk, rzecznik prasowy Newag SA. poinformował „Kolejowy Portal”, że Griffiny przechodziły ostatnie testy walidacyjne w jeździe wielokrotnej z prędkością 160 km/h oraz komunikacji lokomotywy z wagonami osobowymi udostępnionymi przez PKP Intercity.Nie oznacza to, że pojazdy zostaną „jutro” przekazane PKP Intercity. Po zebraniu wszystkich raportów i sprawozdań z badań i z oceny zgodności, producent złoży komplet dokumentów do Urzędu Transportu Kolejowego, który wyda zezwolenie typu pojazdu. Jak się dowiedzieliśmy, żadne dokumenty na dzień dzisiejszy nie zostały jeszcze złożone. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że krajowy organ ds. bezpieczeństwa podejmuje decyzję o wydaniu zezwolenia nie później niż w terminie czterech miesięcy od potwierdzenia, że złożona dokumentacja jest kompletna.Według informacji uzyskanych w PKP Intercity dostawa pierwszych lokomotyw wielosystemowych planowana jest w III kwartale 2024 r. Oznacza to ogromne opóźnienia w dostawie wielosystemowych pojazdów. Przypomnijmy, że PKP Intercity w październiku 2021 r. podpisało z Newagiem umowę na dostawę 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Zgodnie z kontraktem dostawa pierwszego pojazdu miała nastąpić w ciągu 18 miesięcy. Termin ten minął pod koniec kwietnia 2023 r. O przyczynach opóźnienia informowaliśmy na początku 2024 r.

Dodajmy, że w ramach tej umowy przewoźnik skorzystał z prawa opcji i zamówił dodatkowe pięć pojazdów.

To nie koniec zakupów narodowego przewoźnika u nowosądeckiego producenta, ponieważ PKP Intercity podpisało z Newagiem kolejną umowę, tym razem na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 oraz świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania.”

Źródło: Kolejowy Portal

Komentarze