Rosną kolejowe przewozy między Polską i Ukrainą


W I kwartale 2024 roku spółka PKP LHS przewiozła 2,9 mln ton ładunków. Jest to najlepszy wynik przewozowy w I kwartale w historii spółki. W porównaniu do I kwartału roku 2023 odnotowano zwiększone przewozy o 152 354 tony. Zwiększenie o ponad 141 % przewozów odnotowano w eksporcie towarów przez przejście graniczne Hrubieszów/Izov. Utrzymuje się rozwój przewozów intermodalnych: w porównaniu z I kwartałem 2023 roku odnotowano wzrost wielkości w imporcie o 97 %, a w eksporcie o 77,5 %. Jest to wynik podejmowanych przez spółkę działań zmierzających do rozwoju usług związanych z przewozem kontenerów, zwłaszcza w zakresie realizacji przeładunków i obsługi spedycyjnej nowych projektów intermodalnych. PKP LHS kontynuuje działalność inwestycyjną: w trakcie realizacji są między innymi inwestycje związane z budową placu ładunkowego na stacji Szczebrzeszyn LHS, rozbudowa i zagospodarowanie stacji Hrubieszów LHS – II etap oraz budowa LCS na stacji Sędziszów LHS. Nakłady inwestycyjne na realizację tych zadań poniesione w I kwartale 2024 r. wyniosły prawie 30 mln zł. Na początku kwietnia br. zakończyła się inwestycja związana z budową czterech dodatkowych silosów na materiały sypkie na Terminalu Przeładunkowym LHS w Szczebrzeszynie, a w maju br. zakończona zostanie przebudowa układu torowego na stacji Zamość Bortatycze LHS. PKP LHS jest najważniejszą linią kolejową łączącą Polskę i Ukrainę. Urząd Transportu Kolejowego podliczył, że w dwóch miesiącach br. kolej przewiozła niemal 35,3 mln ton towarów, o prawie 4,2 mln ton (-10,6%) spadła przewieziona masa ładunków. Pociągi towarowe wykonały pracę przewozową ponad 9,1 mld tonokilometrów, o 1,4 mld tonokilometrów (-13,6%) mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Praca eksploatacyjna wyniosła 12,9 mln pociągokilometrów, o 1,3 mln mniej (-9,3%) w stosunku do wykazanej pracy eksploatacyjnej w ub.r. Spadki na szczęście stają się coraz mniejsze w kolejnych miesiącach. W lutym koleją przewieziono prawie 17,6 mln ton towarów. Jest to mniej o 1,5 mln ton (-7,7%) w stosunku do ubiegłego roku. Praca przewozowa wykonana w lutym przez pociągi towarowe wyniosła 4,6 mld tonokilometrów. Oznacza to spadek o prawie 0,5 mld tonokilometrów (-9,5%) wobec lutego 2023 r. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła niespełna 6,6 mln pociągokilometrów, jest to o 0,4 mln pociągokilometrów mniej (-5,2%). Średnia odległość przewozu 1 tony ładunków w lutym wyniosła 264 km – o 5 km mniej niż w tym samym miesiącu w 2023 roku. Źródło: rp.pl

Komentarze