Stadler podpisał umowę z GYSEV Zrt. na dostawę międzymiastowych EMU

Gysev FLIRT IC Wizualizacja: Stadler Rail

Stadler podpisał umowę z GYSEV Zrt. na dostawę 9+4 międzymiastowych EMU. Operator kolejowy planuje wprowadzić pojazdy do eksploatacji na trasach Sopron-Budapeszt i Szombathely-Budapeszt od 2027 roku. Nowe pociągi wielosystemowe będą miały licencję na eksploatację nie tylko na Węgrzech, ale także w Austrii. Aluminiowe nadwozia pięciowagonowych składów zostaną wykonane przez węgierskich specjalistów w centrum kompetencji Stadlera w Szolnok. Podpisanie umowy ma również historyczne znaczenie dla kolei, ponieważ ostatni raz nowe międzymiastowe pociągi motorowe zostały zakupione na Węgrzech dokładnie 30 lat temu. Kontrakt składa się z zamówienia podstawowego na 9 pojazdów i opcji na maksymalnie 4 jednostki. GYSEV ma 3 miesiące na podjęcie decyzji, ile opcjonalnych pociągów zamówi od Stadlera, począwszy od daty wejścia w życie umowy. Zgodnie z harmonogramem dostaw Stadler ma czas na przekazanie pierwszego pojazdu GYSEV w ciągu 36 miesięcy, podczas gdy ostatnia jednostka zamówienia podstawowego wejdzie do ruchu pasażerskiego na trasach Sopron-Budapeszt i Szombathely-Budapeszt w ciągu 44 miesięcy. Następnie Stadler ma kolejne dwa lata na uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w Austrii. Umowa z dostawcą wejdzie w życie po zawarciu umowy finansowej. Zakup jest finansowany przez GYSEV z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny EBI. Pasażerowie GYSEV są już zaznajomieni z pociągami FLIRT, ponieważ spółka kolejowa zamówiła w sumie 20 jednostek FLIRT od Stadlera w ramach trzech różnych zamówień w latach 2013-2018. Z drugiej strony nowe pojazdy międzymiastowe będą różnić się pod wieloma względami od wcześniej zakupionej floty, a ich wygląd zewnętrzny i wewnętrzny odzwierciedla wyższy poziom usług. Oprócz przyjaznej w utrzymaniu konstrukcji, producent wyposaża również pojazdy w nowoczesne elektryczne silniki trakcyjne, dzięki czemu pociągi międzymiastowe mogą być eksploatowane przy niższych wartościach zużycia energii, co również zmniejsza ogólne koszty cyklu życia pojazdu. Długość pięcioczęściowych pojazdów, mogących rozwijać prędkość 160 km/h, wynosi 106,2 metra, a liczba miejsc siedzących może być elastycznie zmieniana w zależności od letniego i zimowego układu siedzeń. W przypadku konfiguracji zimowej liczba miejsc wynosi 280, z czego 32 to miejsca pierwszej klasy. Gdy zapotrzebowanie na transport rowerów jest wyższe, zwłaszcza w sezonie letnim, transport do 18 rowerów staje się możliwy dzięki zmniejszeniu liczby miejsc w drugiej klasie. Nowe pojazdy są produkowane zgodnie z najnowszymi międzynarodowymi standardami, które weszły w życie pod koniec ubiegłego roku. Nowe pociągi charakteryzują się nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej, kamerami poprawiającymi bezpieczeństwo pasażerów, gniazdkami do ładowania telefonów, tabletów i laptopów, przestronnymi, jasnymi, klimatyzowanymi, niskopodłogowymi przedziałami pasażerskimi, 2 toaletami standardowymi i 1 toaletą dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Ze względu na zazwyczaj dłuższy czas podróży na trasach międzymiastowych, pojazdy wyposażone są również w automaty z jedzeniem i napojami, a także stworzono w tym celu strefę gastronomiczną do konsumpcji zakupionych posiłków.FLIRT jest najbardziej udanym produktem Stadlera, z ponad 2500 egzemplarzami sprzedanymi w 21 krajach od 2002 roku. Pojazdy tego typu są również bardzo dobrze znane na Węgrzech, gdzie 20 z nich jest obecnie eksploatowanych przez GYSEV, a 123 przez Węgierskie Koleje Państwowe MÁV. Krajowa fabryka Stadlera ma duży udział w produkcji tego najbardziej udanego typu, fabryka w Szolnok wyprodukowała prawie 1000 pociągów FLIRT, co oznacza łącznie 3 883 nadwozia. W ramach podpisanego właśnie zamówienia, w zależności od wszystkich zamówień opcjonalnych, w Szolnok może zostać wyprodukowanych łącznie 65 wagonów FLIRT IC dla GYSEV. Źródło: Kurier Kolejowy

Komentarze