Start kolei dużych prędkości w USA


Czy USA stoją na progu transportowej rewolucji? W tym miesiącu rozpoczęła się budowa pierwszej linii kolejowej dużych prędkości, która połączy Las Vegas z Los Angeles. Projekt, który realizuje firma Brightline West, ma potencjał zmienić sposób, w jaki Amerykanie podróżują na długich dystansach. Inwestycja ta przyciąga uwagę zarówno inwestorów, jak i opinii publicznej, obiecując szybsze i bardziej komfortowe podróże.
  • Realizacja 350-kilometrowej linii kolejowej między Las Vegas a Południową Kalifornią.
  • Planowana maksymalna prędkość pociągów do 320 km/h.
  • Projekt wspierany przez rząd federalny i sektor prywatny, z planowanym ukończeniem na Olimpiadę w 2028 roku.

Poniedziałek stał się historycznym dniem dla transportu w Stanach Zjednoczonych, gdy firma Brightline oficjalnie rozpoczęła budowę pierwszej linii kolejowej dużych prędkości Brightline West, która połączy Las Vegas w stanie Nevada z Południową Kalifornią. Nowa trasa o długości 350 kilometrów stanie się pierwszą pełnoprawną linią kolejową dużych prędkości w USA, oferując prędkości do 320 km/h.

Rząd amerykański mocno wspiera ten projekt, przeznaczając na jego realizację trzy miliardy dolarów, a główna część kosztów, oszacowana na 6,5 miliarda dolarów, znajdzie pokrycie w inwestycjach prywatnych. Dodatkowo, 5,5 miliarda dolarów zostanie przeznaczone na zakup nowych pojazdów i budowę infrastruktury wspierającej.Dodatkowo inwestycja przyczyni się do znaczącego rozwoju ekonomicznego regionu, znacząco podnosząc jego atrakcyjność dla inwestorów i turystów. Projekt przewiduje również stworzenie nowych miejsc pracy zarówno w fazie budowy, jak i po jej zakończeniu, gdy infrastruktura kolejowa będzie wymagała bieżącej obsługi i utrzymania. Minister transportu Pete Buttigieg wyraźnie podkreślił, że uruchomienie tej linii kolejowej dużych prędkości otwiera nową erę dla amerykańskich kolei i ma na celu dorównanie do sukcesów innych systemów kolei dużych prędkości na świecie. Trasa, przebiegająca przez Victor Valley, Hesperia i Rancho Cucamonga — regiony, które można uznać za przedmieścia Los Angeles — zostanie zintegrowana z istniejącą infrastrukturą autostrady I-15. Ponadto dzięki temu, czas podróży skróci się do zaledwie dwóch godzin, co stanowi połowę czasu, jaki obecnie potrzebny jest na pokonanie tej samej trasy samochodem. Dodatkowo, koniec linii w Las Vegas zlokalizowany zostanie blisko głównego centrum miasta, co znacząco zwiększy efektywność operacyjną całego przedsięwzięcia.Analizy wskazują, że trasa jest jedną z najbardziej uczęszczanych w USA, z rocznym natężeniem ruchu przekraczającym 50 milionów podróżnych pomiędzy Las Vegas a Południową Kalifornią. Co więcej, prognozy także sugerują wzrost zainteresowania turystyką kongresową, co może dodatkowo przyczynić się do wzrostu popularności nowej linii kolejowej dużych prędkości.Oczekuje się, że pierwsze pociągi na tej trasie ruszą w 2028 roku, zbiegając się z terminem Letnich Igrzysk Olimpijskich w Los Angeles. Ta synchronizacja nie tylko może znacząco przyczynić się do sprawnego zarządzania logistyką i transportem uczestników oraz gości igrzysk, ale także dodatkowo podkreśla strategiczne znaczenie i potencjał tego kolejowego projektu dla dalszego rozwoju transportu publicznego w USA. Źródło: Obserwator Logistyczny

 
 
 

Komentarze