Nowoczesne, wygodne i bezpieczne pociągi to oferta, jaką na coraz większej liczbie relacji może zaproponować PKP Intercity dzięki zakończonemu programowi inwestycyjnemu na kwotę 5,5 mld zł. W ramach projektów współfinansowanych ze środków UE kupiono nowe pociągi m.in. FLIRT3 i Dart, wagony i lokomotywy oraz zmodernizowano już posiadane zasoby taborowe. Aż 2,15 mld złotych dołożyła Unia Europejska do projektów taborowych PKP Intercity zrealizowanych w ramach budżetu na lata 2007-2013. Dzięki temu, obecnie już prawie 70% taboru PKP Intercity stanowią nowe lub zmodernizowane pociągi.
Spośród wszystkich projektów taborowych PKP IC największym był zakup 20 pociągów ED250 Pendolino. Składy Alstomu pozwoliły przewoźnikowi stworzyć najbardziej komfortową kategorię pociągów Express InterCity Premium (EIP). Koszt tej inwestycji to 2,11 mld złotych. Fundusze unijne pokryły 317 mln zł z tej kwoty. Pociągi EIP łączą Trójmiasto i Warszawę z aglomeracjami południowymi (Kraków, Katowice, Wrocław, Gliwice, Bielsko-Biała i Rzeszów). Nowoczesne składy ED250 to elektryczne zespoły trakcyjne o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h. Po uruchomieniu Pendolino PKP Intercity stały się pierwszym przewoźnikiem w rejonie Europy Środkowej, którego pociągi osiągają prędkość 200 km/h.
Kolejnymi miliardowymi przedsięwzięciami były zakup 20 FLIRT-ów oraz 20 Dartów. Co ciekawe, chociaż oba projekty z osobna kosztowały połowę tego co ED250, to otrzymały z UE ok. dwukrotnie większe dofinansowanie. Pojazdy Stadlera kosztowały PKP Intercity 1,15 mld złotych, z czego 658 mln zł pochodziło ze środków unijnych. Z kolei bydgoska Pesa za dostarczenie pociągów otrzymała miliard złotych, przy czym 574 mln zł z UE. Zarówno FLIRT3 jak i Dart kursują w kategorii InterCity. Komfortowe pociągi wyposażone m.in. w klimatyzację i bezprzewodowy internet można spotkać na trasach Wrocław – Łódź – Warszawa – Białystok/Lublin, Białystok/Lublin – Warszawa – Koluszki – Częstochowa – Katowice – Bielsko Biała – Wisła, Warszawa – Kutno – Toruń – Bydgoszcz, Olsztyn – Warszawa – Kielce – Kraków, Gdynia – Bydgoszcz – Kutno – Łódź – Częstochowa – Katowice, Kraków – Miechów – Opoczno – Łódź – Kutno – Konin – Poznań – Szczecin.
Uzupełnieniem dla nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych są zmodernizowane i nowe wagony oraz lokomotywy. W sumie PKP Intercity z funduszy unijnych sfinansowało zakup 10 spalinowych lokomotyw Gama (za 131 mln zł, z czego 75 mln zł z UE), modernizację 20 spalinowozów typu SM42 (kosztem 72 mln zł, z tego 40,5 mln z UE), zakup 45 wagonów (za 292 mln zł, z UE 131 mln zł) oraz modernizację 218 wagonów (za 591 mln zł, z czego 319 mln zł z UE). Lokomotywy można spotkać na liniach niezelektryfikowanych, zaś wagony m.in. na trasie Przemyśl – Rzeszów – Katowice – Kraków – Opole – Wrocław – Poznań – Szczecin oraz między Warszawą, Poznaniem i Trójmiastem. Źródło: Kurier Kolejowy
Komentarze
Prześlij komentarz