Ruszył przetarg Kolei Czeskich na zakup 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Miałyby one obsługiwać trasę z Pragi do Kladna. Przewoźnik chce zaoferować pasażerom nie tylko wysoki komfort podróżowania, ale także nowe usługi na pokładzie, jak bezprzewodowy internet. Czy i tym razem na czeskich torach pojawią się kolejne Linki?
– Od kilku lat obserwujemy rosnące zainteresowanie transportem kolejowym. Tylko w tym roku przewoziliśmy 1,3 miliona pasażerów więcej niż w 2016 r. Najdynamiczniej rozwijają się połączenia dalekobieżne i podmiejskie Przykładem tego jest linia Praga – Kladno, która jest jedną z najbardziej ruchliwych, lecz niezelektryfikowanych tras w naszym kraju. Dlatego naturalnie zgodziliśmy się z tamtejszymi władzami regionalnymi, że trzeba kupić nowe pociągi do jego obsługi – zaznaczył Paweł Krtek, prezes Kolei Czeskich.
Koleje Czeskie chcą nabyć dziesięć nowoczesnych i niskopodłogowych składów wolnych od barier dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, ale także dla seniorów, matek z wózkami lub rodziców z małymi dziećmi. Pojazdy mają oferować wygodne tapicerowane fotele w pierwszej i drugiej klasie. W toaletach znajdą się przewijaki dla niemowląt. Uniwersalna przestrzeń z siedzeniami składanymi umożliwi łatwy transport wózków i rowerów. Oczywiście będzie też system informacji audiowizualnej. Pojawią się też ułatwienia dla osób niedowidzących.
– Nowoczesne jednostki zaoferują pasażerom na trasie Praga – Kladno nową jakość podróży i udogodnienia znane im z innych tras w Czechach. W pojazdach zamontowane mają być klimatyzacja czy gniazdka elektryczne 230 V do zasilania małych urządzeń, takich jak laptopy i telefony komórkowe. Przewoźnik zapewni też na pokładzie nowych pojazdów coraz bardziej oczekiwany bezprzewodowy dostęp do internetu – wymienia Mirosław Kupec, członek zarządu Kolei Czeskich.
Przewoźnik stawia wysokie wymagania co do parametrów technicznych nowych jednostek. By zapewnić dobrą dynamikę pojazdu, moc jednostkowa na masę ma wynosić co najmniej 8 kW/t. Maksymalna prędkość składów ma wynosić 120 km/h. Jednym z wymogów jest możliwość złączenia pociągów w trakcji wielokrotnej składającej się z trzech jednostek, co ma zapewnić przewóz co w efekcie ma dać 360 miejsc dla pasażerów. – Chcemy aby pociągi wyposażone były w nowoczesną technologię w postaci systemów GSM-R i ETCS poziomu 2. W związku z tym wymagamy także zamontowania hamulców magnetycznych, które mogą maksymalnie skrócić dystans niezbędny do zatrzymania pociągu w razie zagrożenia – podkreśla Mirosław Kupec, członek zarządu Kolei Czeskich.
Nowe jednostki obsługiwać będą przede wszystkim trasę z Pragi do Kladna. Przewoźnik zapowiada jednak, że pociągi pojawią się także na innych trasach, jak np. z Kladna do Rakovníka czy z Kladna do Kralup nad Wełtawą. W przyszłości, po zakończeniu planowanej modernizacji linii z Pragi do Kladna i jej elektryfikacji, nowe pociągi pojawią się na innych liniach w Regionie Środkowoczeskim. Źródło: Rynek Kolejowy
Komentarze
Prześlij komentarz