PKP Energetyka stworzyła System Ochrony przez Zjawiskami Zimowymi

PKP Energetyka we współpracy z PKP PLK przygotowuje się do wdrożenia innowacyjnego systemu zapobiegającego oblodzeniu i oszronieniu kolejowej sieci trakcyjnej. Jest szansa, że system S.O.Z.Z. mógłby zostać zainstalowany jeszcze w tym roku. Do tej pory w Polsce na kolei stosuje się proste techniki (z użyciem smarów) zapobiegania oszronieniu sieci trakcyjnych, zaś usuwanie lodu odbywa się ręcznie. Wiąże się to oczywiście z koniecznością wyłączenia ruchu kolejowego, gdyż są to procesy kosztowne i czasochłonne. W celu eliminacji przerw w ruchu kolejowym i skutków oszronienia linii trakcyjnych w czwartek, 5 października, PKP Energetyka zaprezentowała swój drugi (obok „magazynu energii” o którym pisaliśmy tutaj ) innowacyjny i pilotażowy projekt spółki – system zapobiegania oblodzeniu trakcji S.O.Z.Z., który miałby znacząco wpłynąć na poprawę jakości świadczonych usług i tym samym dalszego rozwoju kolei. Ideą nowego systemu ma być specjalny przekształtnik energoelektryczny, który ma wymuszać przepływ prądu w odpowiednio skonfigurowanym układzie zasilania elektrotrakcyjnego, powodując wzrost jej temperatury do temperatury dodatniej uniemożliwiając osadzeniu się szronu czy lodu. System będzie pracował w dwóch trybach: automatycznym i manualnym, a dzięki specjalnym czujnikom możliwe będzie monitorowanie zarówno temperatury jak i stopnia wilgotności. System bazuje na podobnym rozwiązaniu stosowanym m.in. w Rosji, Włoszech, Słowacji czy Czechach który polega na „stapianiu lodu”. Jest to jednak kosztowniejsze rozwiązanie, ze względu na fakt że trzeba dostarczyć do sieci znacznie większą ilość energii. (Kurier Kolejowy)

Komentarze