LTG Cargo zakupiło 17 nowych lokomotyw elektrycznych


Firma transportu towarowego grupy LTG, „LTG Cargo”, zakupiła 17 lokomotyw specjalnie zaprojektowanych do przewozów na Litwie, a także części zamienne oraz usługi serwisowe i wsparcia technicznego na pierwsze 3 lata eksploatacji. Planowane jest, że po elektryfikacji odcinka kolejowego Wilno–Kłajpeda w sieci będzie wykorzystywana energia elektryczna pochodząca z odnawialnych źródeł energii, co pozwoli na transport towarów elektrycznymi lokomotywami bez emisji dwutlenku węgla do środowiska. Wartość tego projektu wynosi 115,66 mln euro. Umowa zawarta z hiszpańskim producentem „Stadler Valencia” przewiduje możliwość wyprodukowania dodatkowych 17 lokomotyw w zależności od potrzeb oraz dostarczania dla nich części zamiennych i usług serwisowych. „Zakup elektrycznych lokomotyw to ważny krok nie tylko w ramach realizowanego przez grupę LTG programu elektryfikacji kolei. Jest to również początek nowej ery – bardziej zrównoważonego i niezawodnego transportu towarów koleją. Nowe lokomotywy elektryczne będą przewozić ładunki na trasie między Wilnem a Kłajpedą – korytarzem, którym co roku transportujemy połowę wszystkich ładunków przewożonych koleją na Litwie. Lokomotywy elektryczne są około trzy razy bardziej efektywne niż lokomotywy spalinowe, dzięki czemu będziemy mogli zaoferować klientom nie tylko bardziej ekologiczne, ale także bardziej konkurencyjne usługi transportu towarów” - powiedziała Eglė Šimė, dyrektor generalna „LTG Cargo”. Nowe lokomotywy będą wymagały rzadszych napraw, nie będzie potrzeba poświęcać dodatkowego czasu na tankowanie paliwem, wymianę oleju, a zużycie energii będzie bezpośrednio zależne od wagi transportowanego ładunku, w przeciwieństwie do lokomotyw spalinowych. Dodatkowo, lokomotywy elektryczne są bardziej wydajne, dzięki czemu mogą przewozić większe ilości towarów jednocześnie. „Lokomotywy spalinowe w zasadzie działają jak poruszające się elektrownie: silnik spalinowy, zasilany paliwem diesla, napędza generator elektryczny, który wytwarza energię elektryczną i przesyła ją do silników trakcyjnych napędzających pojazd. Lokomotywy elektryczne napędzane są bezpośrednio energią elektryczną pobieraną z sieci kontaktowej. Aby wykorzystać ją jeszcze bardziej efektywnie, planowane jest odzyskiwanie energii zgromadzonej podczas hamowania pociągu i przesyłanie jej z powrotem do sieci kontaktowej do dalszego użycia” – mówi Audrius Pukas, dyrektor ds. zarządzania majątkiem technologicznym „LTG Cargo”. Pierwsze elektryczne lokomotywy, które będą mogły przewozić składy towarowe o wadze 5700 ton, zostaną dostarczone do Litwy na początku 2027 roku. (Kurier Kolejowy)

Komentarze