Słowacki narodowy operator kolei pasażerskich planuje odnowienie floty


Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), krajowy operator kolei pasażerskich na Słowacji, ogłosił dwa duże postępowania przetargowe na modernizację swojej floty. Projekty te obejmują zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) na trasy dalekobieżne oraz akumulatorowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych (BEMU) na linie regionalne. Pierwszy przetarg obejmuje osiem nowych wielosystemowych EMU z opcją na dodatkowe siedem jednostek. Pojazdy te będą kursować głównie na trasie łączącej Wiedeń ze stolicą Słowacji Bratysławą i drugim co do wielkości miastem w kraju, Koszycami, na wschodzie. Wymagana jest maksymalna prędkość eksploatacyjna 200 km/h, choć prędkość 160 km/h jest obecnie dostępna tylko do stacji Żylina. Każda jednostka będzie miała co najmniej 550 miejsc siedzących, w tym co najmniej 75 miejsc w pierwszej klasie, wraz z wyznaczonymi obszarami dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej, rowerów i rodzin. Pojazdy będą również wyposażone w pokładowe bistro, systemy informacji pasażerskiej i urządzenia do rezerwacji. EZT muszą być kompatybilne z systemami trakcyjnymi na Słowacji i w Austrii, z potencjalnymi przyszłymi homologacjami w Czechach i na Węgrzech, co oznacza systemy 15 i 25 kV AC oraz 3 kV DC. Zgodność z normami europejskimi, takimi jak sygnalizacja ETCS i komunikacja GSM-R, jest obowiązkowa. Szacowany koszt zamówienia, w tym opcjonalnych siedmiu jednostek, części zamiennych i 10-letniej umowy serwisowej, ustalono na 644,9 mln EUR, finansowanych w dużej mierze z funduszy UE. Jednocześnie ZSSK ogłosiło oddzielny przetarg na zakup 16 bateryjno-elektrycznych zespołów trakcyjnych (BEMU) o wartości 136 mln euro, z opcją zakupu dodatkowych 20 jednostek. Pojazdy te zastąpią pociągi spalinowe na liniach bez pełnej elektryfikacji, umożliwiając bezemisyjne operacje na niezelektryfikowanych odcinkach. Przetarg obejmuje wymóg 8-letniej gwarancji na baterie, z zastrzeżeniem okresowych kontroli w celu weryfikacji wydajności baterii i zasięgu operacyjnego. BEMU będą oferować takie funkcje, jak klimatyzowane wnętrza, łączność Wi-Fi, zaawansowane systemy informacji pasażerskiej oraz ulepszone udogodnienia dla rowerów i wózków dziecięcych. ZSSK zamierza rozmieścić te pociągi strategicznie, aby zwiększyć pojemność pasażerską i zmniejszyć emisje. Według wstępnych analiz, ich wykorzystanie znacznie zmniejszy emisje, redukując około 130 milionów kg CO₂ rocznie w porównaniu z jednostkami z silnikiem Diesla. Oba projekty mają na celu dostosowanie się do szerszych planów modernizacji nakreślonych przez słowackie Ministerstwo Transportu, jedynego udziałowca ZSSK, mających na celu poprawę jakości usług kolejowych i efektywności środowiskowej poprzez znaczne inwestycje w tabor kolejowy. Źródło: RailMarket

Komentarze