DSB przyspiesza modernizację floty – testy Alstom IC5 i homologacja pociągów Talgo


Duński przewoźnik narodowy DSB stawia kolejny krok w kierunku odnowy swojego taboru. Do Kopenhagi dotarła pierwsza jednostka elektryczna Alstom IC5, która przechodzi obecnie testy w nowo wybudowanym zakładzie utrzymania. Jednocześnie Trafikstyrelsen wydał ostateczną homologację dla pociągów Talgo 230 EuroCity, otwierając drogę do obsługi połączeń międzynarodowych z Hamburgiem. Nowa pięciowagonowa jednostka IC5, wywodząca się z platformy Coradia Stream, zapewnia około 300 miejsc siedzących, prędkość maksymalną 200 km/h i układ dostosowany do potrzeb pasażerów dalekobieżnych – w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, rowerów i wózków. Zgodnie z kontraktem ramowym z 2021 r. DSB zamówiło już 150 takich składów, o łącznej wartości ponad 20 mld DKK (ok. 2,68 mld EUR), obejmującej także ich utrzymanie. Nowa flota ma całkowicie zastąpić pojazdy spalinowe do 2030 roku. Równolegle do testów IC5, DSB otrzymało zielone światło dla pociągów Talgo 230, certyfikowanych wspólnie przez Trafikstyrelsen, niemiecki EBA i europejską ERA. 
 

Flota 16 składów, zdolnych do przewozu 492 pasażerów z prędkością 200 km/h, obsłuży trasę Kopenhaga – Hamburg. Pociągi wyposażono m.in. w wagony dostosowane dla osób o ograniczonej mobilności oraz przestrzeń dla rowerów i wózków dziecięcych. Talgo 230 to platforma znana już w Niemczech, gdzie zamówienia złożyły Deutsche Bahn (ICE L) i prywatny operator Flix. Kolejne homologacje dla tego typu pociągów są wydawane w Austrii, Holandii i Szwajcarii, co potwierdza rosnącą rolę hiszpańskiego producenta na europejskim rynku.

Modernizacja floty DSB – poprzez inwestycje zarówno w Alstom IC5, jak i w Talgo 230 – stanowi kluczowy element transformacji duńskiej kolei, wpisując się w strategię pełnej elektryfikacji sieci i rozwoju komfortowych, niskoemisyjnych przewozów dalekobieżnych.


Źródło: RailMarket

Komentarze