3 września, na trasie Jelenia Góra – Karpacz odbył się pierwszy w Polsce rozkładowy przejazd pociągu prowadzonego lokomotywą wodorową. To historyczne wydarzenie w polskiej kolei, otwierające nowy rozdział w kierunku zeroemisyjnego transportu szynowego. Dostawcą lokomotywy jest PESA Bydgoszcz, polski producent taboru kolejowego, który od kilku lat rozwija technologie napędów alternatywnych, w tym wodorowych. Zastosowanie wodoru jako źródła energii w lokomotywach pozwala znacząco ograniczyć emisję CO₂ oraz hałasu. A jednocześnie zwiększa niezależność od tradycyjnych paliw kopalnych. PESA testowała już swoją lokomotywę m.in. w Szwecji, a obecnie jest wykorzystywana przez Orlen Kolej. Teraz przyszła kolej na Koleje Dolnośląskie.Z tego typu pojazdów korzysta się aktualnie w Niemczech, a zainteresowanie nimi również zasygnalizowali przewoźnicy z Włoch i Francji. Po testach na linii pasażerskiej, PESA przekaże lokomotywę spółce Pol-Miedź Trans. ta firma przez kilka dni sprawdzi pojazd na bocznicach i liniach należących do KGHM Polska Miedź. Linia do Karpacza została w ostatnich latach odtworzona po wielu latach nieczynności i obecnie pełni funkcję zarówno turystyczną, jak i regionalną. Uruchomienie na niej regularnych połączeń obsługiwanych lokomotywą wodorową ma szczególny wymiar. Region Karkonoszy, ceniony za walory przyrodnicze i turystyczne, zyskuje nowoczesne, ekologiczne rozwiązanie transportowe. Dzisiejszy przejazd jest elementem pilotażowego wdrożenia technologii wodorowej na polskich torach. Jeżeli testy zakończą się sukcesem, tego typu pojazdy mogą w przyszłości obsługiwać także inne linie niezelektryfikowane w Polsce. I zastąpią tradycyjne lokomotywy spalinowe. (NaKolei)
3 września, na trasie Jelenia Góra – Karpacz odbył się pierwszy w Polsce rozkładowy przejazd pociągu prowadzonego lokomotywą wodorową. To historyczne wydarzenie w polskiej kolei, otwierające nowy rozdział w kierunku zeroemisyjnego transportu szynowego. Dostawcą lokomotywy jest PESA Bydgoszcz, polski producent taboru kolejowego, który od kilku lat rozwija technologie napędów alternatywnych, w tym wodorowych. Zastosowanie wodoru jako źródła energii w lokomotywach pozwala znacząco ograniczyć emisję CO₂ oraz hałasu. A jednocześnie zwiększa niezależność od tradycyjnych paliw kopalnych. PESA testowała już swoją lokomotywę m.in. w Szwecji, a obecnie jest wykorzystywana przez Orlen Kolej. Teraz przyszła kolej na Koleje Dolnośląskie.Z tego typu pojazdów korzysta się aktualnie w Niemczech, a zainteresowanie nimi również zasygnalizowali przewoźnicy z Włoch i Francji. Po testach na linii pasażerskiej, PESA przekaże lokomotywę spółce Pol-Miedź Trans. ta firma przez kilka dni sprawdzi pojazd na bocznicach i liniach należących do KGHM Polska Miedź. Linia do Karpacza została w ostatnich latach odtworzona po wielu latach nieczynności i obecnie pełni funkcję zarówno turystyczną, jak i regionalną. Uruchomienie na niej regularnych połączeń obsługiwanych lokomotywą wodorową ma szczególny wymiar. Region Karkonoszy, ceniony za walory przyrodnicze i turystyczne, zyskuje nowoczesne, ekologiczne rozwiązanie transportowe. Dzisiejszy przejazd jest elementem pilotażowego wdrożenia technologii wodorowej na polskich torach. Jeżeli testy zakończą się sukcesem, tego typu pojazdy mogą w przyszłości obsługiwać także inne linie niezelektryfikowane w Polsce. I zastąpią tradycyjne lokomotywy spalinowe. (NaKolei)
Komentarze
Prześlij komentarz