Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) wraz z wykonawcą FCC Austria zaprezentowały nowy system czyszczenia przewodów odwadniających w tunelach kolejowych. Tak zwany modułowy system płukania drenażu kolejowego (MDB02) został zaprezentowany w St. Paul im Lavanttal przy tunelu Koralm. Ma on na celu zwiększenie efektywności konserwacji drenażu tuneli i poprawę dostępności infrastruktury kolejowej.Nowy system jest częściowo zdalnie sterowany i zautomatyzowany. Umożliwia on czyszczenie systemów odwadniających tunele, tzw. drenażów, przy zachowaniu w znacznym stopniu bieżącej eksploatacji kolei. Dzięki temu w przyszłości konieczne będzie wprowadzanie mniejszej liczby i krótszych blokad torów. „Wraz ze wzrostem natężenia ruchu i liczby tuneli rośnie zapotrzebowanie na czyszczenie, podczas gdy czas konserwacji ulega skróceniu” – wyjaśniła Judith Engel, członkini zarządu ÖBB-Infrastruktur AG.
„Nowy system czyści podczas bieżącej eksploatacji, dzięki czemu konieczne jest tylko kilka krótkich zamknięć dla transportu”.
Systemy odwadniające w tunelach odprowadzają wodę górską i przesiąkającą i muszą być regularnie czyszczone w celu usunięcia osadów. Osady te mogą zwężać przewody i zwiększać ciśnienie wody w konstrukcji. Dotychczas takie czyszczenie wymagało kilkukrotnego zamykania torów w ciągu roku. MDB02 ma w przyszłości zautomatyzować i uprościć te prace.
System jest umieszczony nad centralnym studzienką płuczącą i może zdalnie czyścić wszystkie systemy odwadniające w obu tunelach. Zintegrowana kamera w dyszy płuczącej umożliwia dokładną kontrolę procesu. Według ÖBB można teraz czyścić znacznie większe odcinki trasy za jednym razem – w tunelu Granitztal nawet do 2000 metrów, w porównaniu z dotychczasowymi około 150 metrami.
Po zakończeniu procesu płukania urządzenie jest transportowane do następnego miejsca pracy podczas przerwy w eksploatacji. Dodatkowo istnieje możliwość ręcznego obsługiwania systemu z torów, na przykład w przypadku krótszych zadań.
MDB02 ma być stosowany przede wszystkim w nowych dużych projektach, takich jak tunel Koralm, tunel Granitztal, a później także tunel Semmering-Basistunnel. Według ÖBB każdego roku powstaje około 750 kilometrów nowych przewodów drenażowych, które wymagają regularnej konserwacji.
Dotychczasowe konwencjonalne płukanie będzie nadal stosowane w istniejącej sieci. Nowy system otwiera jednak dodatkowe możliwości zastosowania zarówno w istniejących, jak i przyszłych tunelach.
Rozwój modelu MDB02 nastąpił we współpracy z FCC Austria, firmą specjalizującą się w czyszczeniu przemysłowym i specjalistycznym. Źródło: OBB / Zukunft / Kurier Kolejowy


Komentarze
Prześlij komentarz