Kontrowersje wokół kontraktu SBB z Siemens Mobility na pociągi o wartości 2,1 mld euro


Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB) znalazły się w centrum publicznej dyskusji po przyznaniu niemieckiej firmie Siemens Mobility kontraktu o wartości około 2,1 miliarda euro na dostawę 116 nowych pociągów piętrowych dla systemu Zurich S-Bahn oraz usług regionalnych w zachodniej Szwajcarii. Dostawy nowych składów mają rozpocząć się w latach 2030, a umowa obejmuje również opcję na 84 dodatkowe jednostki. Decyzja SBB o wyborze zagranicznego dostawcy spotkała się z krytyką ze strony części opinii publicznej i środowisk politycznych, które kwestionowały pominięcie szwajcarskiego producenta w jednym z największych zamówień taborowych ostatnich lat. Dyskusja ponownie ożywiła temat preferencji krajowych w zamówieniach publicznych. W odpowiedzi SBB podkreśliło, że postępowanie przetargowe przeprowadzono zgodnie z federalnym prawem zamówień publicznych (BöB/VöB), które zabrania faworyzowania krajowych oferentów i nakazuje równe traktowanie wszystkich uczestników. „Kryterium tzw. szwajcarskości nie może być elementem oceny ofert” – zaznaczył przewoźnik. Oferty oceniano m.in. pod kątem kosztów inwestycyjnych i operacyjnych, zgodności technicznej, umów serwisowych oraz zrównoważonego rozwoju. Według SBB, oferta Siemens Mobility uzyskała najwyższy łączny wynik w tych kategoriach. Nowe pociągi, będące rozwinięciem platformy Desiro HC, mają około 150 metrów długości i oferują 540 miejsc siedzących. Konstrukcja zapewnia pełny dostęp niskopodłogowy, a wnętrza zostaną wyposażone w gniazdka przy każdym siedzeniu, miejsca na rowery i bagaż oraz nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Zestawy będą mogły kursować w podwójnej trakcji, zwiększając przepustowość w godzinach szczytu. Spośród 116 zamówionych jednostek, 95 trafi do obsługi aglomeracji zuryskiej, a 21 będzie wykorzystywanych na trasach RER Vaud i RE33 Martigny–Annemasse w zachodniej Szwajcarii. Choć producentem jest zagraniczna firma, część prac – w tym uruchomienie i konserwacja taboru – pozostanie w Szwajcarii. Siemens zatrudnia w kraju około 6000 pracowników i współpracuje z lokalnymi dostawcami. Oferenci mają 20 dni na ewentualne zaskarżenie decyzji do Federalnego Sądu Administracyjnego. Źródło: Railmarket

Komentarze