Przewoźnicy potrzebują maszynistów i ta tendencja utrzyma się przez kilka następnych lat

Za dwa lata potrzeba będzie 18 tys. maszynistów. To szansa dla poszukujących ciekawej pracy. Obecnie w Polsce 16,5 tysiąca osób prowadzi pojazdy kolejowe, ale przez najbliższe 5 lat prawie 4,5 tys. maszynistów osiągnie wiek emerytalny. Na szczęście większość przewoźników już zaczęła działać, by zniwelować lukę pokoleniową. Przewoźnicy potrzebują maszynistów i ta tendencja utrzyma się przez kilka następnych lat. Maszynistom bezrobocie raczej nie grozi. Dlatego warto się zastanowić nad wyborem właśnie tego zawodu. – Warto zostać maszynistą. Nie dość, że to bardzo ciekawy zawód, to dochodzi argument czysto materialny - zarobki doświadczonych maszynistów przekraczają średnią pensję krajową. Do tego maszynista nadal cieszy się dużym prestiżem społecznym – do wyboru tego zawodu zachęca Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Na początku 2017 r., zgodnie z danymi przekazanymi przez przedsiębiorstwa kolejowe za pomocą aplikacji rejestr maszynistów, na stanowisku związanym z prowadzeniem pojazdu kolejowego pracowało ponad 16,5 tys. osób. Zdecydowana większość posiadała uprawnienia maszynisty pojazdu trakcyjnego. W związku z niekorzystną strukturą demograficzną maszynistów Urząd Transportu Kolejowego spróbował określić zapotrzebowanie na maszynistów w najbliższym czasie. Zgodnie z informacjami dostarczonymi przez przewoźników za dwa lata potrzebnych będzie 18 tys. maszynistów. W 2016 r. ponad połowa maszynistów miała ponad 50 lat. W kolejnych latach możliwość przejścia na emeryturę uzyska ponad 700 osób rocznie. Najwięcej maszynistów - prawie 950 - będzie mogło odejść w 2020 r. W ciągu najbliższych 5 lat prawie 4,5 tys. maszynistów będzie mogło odejść z zawodu na emeryturą. Prawdopodobnie część z nich pozostanie w zawodzie ze względu na duże zapotrzebowanie. Pracować będą mogli jedynie ci, którzy nadal będą spełniać wymagania zdrowotne. Jednak ich odejście z zawodu jest nieuniknione. Dlatego w najbliższych latach na rynku będzie gwałtowne zapotrzebowanie na nowych maszynistów, szczególnie, że przewoźnicy pasażerscy przewidują wzrost przewozów. Zapotrzebowanie na maszynistów pociągów pasażerskich będzie zróżnicowane w zależności od polityki transportowej poszczególnych samorządów. Należy przewidywać, że największe będzie w rejonie dużych miast: Warszawy, Krakowa, Łodzi, Poznania, Wrocławia oraz Trójmiasta, gdzie systematycznemu zagęszczeniu ulega siatka połączeń miejskich i aglomeracyjnych. W przypadku pociągów towarowych maszyniści będą niezbędni do sprawnej obsługi rozwijających się portów (Gdańsk, Gdynia, Szczecin) i kopalń (węgla kamiennego, brunatnego, surowców skalnych, siarki, miedzi) znajdujących się głównie w południowej części Polski oraz największych centrów logistycznych leżących w pobliżu największych miast. Źródło: Kurier Kolejowy

Komentarze