We Włoszech prezentacja pociągu napędzanego wodorem


Ferrovie Nord Milano (FNM), włoski przewoźnik kolejowy, drugie co do wielkości przedsiębiorstwo kolejowe we Włoszech działające głównie w północnych regionach Włoch: Lombardii, Piemoncie i w kantonie Ticino na południu Szwajcarii., wraz z Alstom, światowym liderem w dziedzinie inteligentnej i zrównoważonej mobilności, zaprezentował dziś 03.10.2023 R.) napędzany wodorem pociąg Coradia Stream, rozpoczynając nową erę w pasażerskim transporcie kolejowym we Włoszech. Wydarzenie odbyło się w ramach EXPO Ferroviaria 2023. Pociąg wejdzie do komercyjnej eksploatacji w Val Camonica między końcem 2024 r. a początkiem 2025 r., na niezelektryfikowanej linii FERROVIENORD Brescia-Iseo-Edolo obsługiwanej przez Trenord, w ramach projektu H2iseO, którego celem jest stworzenie pierwszej włoskiej doliny wodorowej w regionie Brescia. Coradia Stream, napędzany wodorem, spełnia europejski cel redukcji emisji CO2 o 100% do 2050 roku. Jest to pierwszy włoski pociąg o zerowej bezpośredniej emisji CO2, wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe, o łącznej pojemności 260 miejsc i zasięgu ponad 600 km.Prezentacja jest następstwem umowy podpisanej przez FNM i Alstom w listopadzie 2020 r. na dostawę sześciu pociągów wodorowych, z opcją na kolejne osiem. Wprowadzenie pociągów wodorowych jest częścią projektu H2iseO Hydrogen Valley. Wspierany przez FNM, FERROVIENORD i Trenord, projekt H2iseO ma na celu rozwój ekonomicznego i przemysłowego przemysłu wodorowego w Val Camonica, począwszy od sektora mobilności, aby zainicjować konwersję energii w regionie i przyczynić się do dekarbonizacji dużej części lokalnego transportu publicznego. Ten wysoce innowacyjny projekt obejmuje budowę trzech zakładów do produkcji, magazynowania i dystrybucji odnawialnego wodoru wolnego od CO2 (w Brescii, Iseo i Edolo) oraz wprowadzenie czterdziestu autobusów napędzanych wodorem, które zastąpią całą flotę obecnie używaną przez FNM Autoservizi.Nowe pociągi wodorowe bazują na modelu jednopokładowego pociągu regionalnego Alstom Coradia Stream, przeznaczonego na rynek europejski i już produkowanego przez Alstom we Włoszech. Zasilany wodorem Coradia Stream utrzyma wysokie standardy komfortu, które pasażerowie docenili już w jego elektrycznej wersji i będzie oferował takie same osiągi operacyjne jak pociągi spalinowe, szczególnie pod względem zasięgu. Zasilana wodorem Coradia Stream, która może kursować na liniach niezelektryfikowanych, zastępuje pociągi napędzane paliwami kopalnymi i oferuje komfort i ciszę porównywalne z innymi elektrycznymi Coradiami, z zasięgiem ponad 600 km. Pociąg został zaprojektowany i wyprodukowany w zakładach Alstom we Włoszech: w zakładzie w Savigliano w celu opracowania, certyfikacji, produkcji i testowania, w zakładzie w Vado Ligure w celu wyposażenia "Power Car", w którym znajduje się innowacyjna technologicznie sekcja wodorowa, w zakładzie w Sesto San Giovanni w celu produkcji komponentów oraz w zakładzie w Bolonii w celu opracowania systemu sygnalizacji. 

Jak działa pociąg wodorowy

Głównym źródłem energii jest tak zwany "power car", pojazd pośredni, w którym znajduje się serce technologii wodorowej. Energia jest dostarczana poprzez połączenie wodoru (przechowywanego w zbiornikach) z tlenem z powietrza zewnętrznego, bez emisji CO2 do atmosfery. Wysokowydajne akumulatory litowo-jonowe magazynują energię, która jest następnie wykorzystywana w fazach przyspieszania do wspomagania działania wodorowych ogniw paliwowych i zapewnienia oszczędności paliwa.

 

Komentarze