Koleje Mazowieckie sukcesywnie realizują założenia polityki taborowej

Na początku września zakończyły się kolejne odbiory – tym razem kompletu polakierowanych pudeł do produkcji dziesiątego i jedenastego pojazdu. To ważny etap realizacji jednej z największych inwestycji taborowych w historii Spółki KM. Koleje Mazowieckie sukcesywnie realizują założenia polityki taborowej, opartej na inwestycjach w zakup nowych pojazdów kolejowych. Aktualnie są odbierane komplety pudeł pojazdów produkowanych w ramach umowy na dostawę 14 sztuk EZT ER160, produkcji Stadler. 
 
Na zakup 75 EZT o łącznej wartości ponad 4,8 mld zł składają się umowy realizowane w ramach dwóch odrębnych postepowań przetargowych:

  • zakup 25 pięcioczłonowych EZT (w transzach: 10 EZT, 15 EZT). Łączna wartość kontraktu po skorzystaniu ze wszystkich opcji zawartych w umowie wyniesie 1,6 mld zł.
  • zakup 50 pięcioczłonowych EZT (w transzach: 11 EZT I, 14 EZT I, 11 EZT II, 14 EZT II). Łączna wartość kontraktu po skorzystaniu ze wszystkich opcji zawartych w umowie wyniesie 3,2 mld zł.

Spółka KM w ramach planowanego zakupu 75 sztuk EZT podpisała już ze Stadler Polska umowy realizacyjne na zakup 50 sztuk EZT oraz na zakup 14 pojazdów (II). Łącznie są to 64 pojazdy.

Wszystkie te 64 pojazdy mają zagwarantowane wsparcie unijne w łącznej kwocie 1,5 mld zł.

Spółka KM jeszcze w roku 2025 r. planuje aplikować o środki UE na zakup ostatnich 11 sztuk EZT (II) w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowisko 2021-2027. Pozwoli to Spółce KM w pełni zrealizować zakup 75 sztuk pojazdów z udziałem środków z UE.

Pudła pojazdów FLIRT powstają z aluminium – materiału lżejszego od stali, co pozwala ograniczyć koszty użytkowania przy jednoczesnym spełnieniu rygorystycznych norm europejskich dotyczących wytrzymałości (EN 12663-1) i bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227).

Nowe pojazdy zapewnią pasażerom wyższy komfort podróży. Zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, gniazdka i porty USB, a także nowoczesny system informacji pasażerskiej. Ich konstrukcja będzie w pełni dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. FLIRT-y spełniają również najwyższe standardy ekologiczne, wspierając rozwój zrównoważonego transportu w regionie. Umowy na dostawę łącznie do 75 nowych EZT to kolejny milowy krok w historii Spółki, po wcześniejszym kontrakcie na 61 pojazdów i ważny element długofalowej strategii inwestycyjnej Kolei Mazowieckich. Źródło: Koleje Mazowieckie / Kurier Kolejowy

 

 

Komentarze